Uten ugrunnet opphold - nytt vedtak fra RME

RME avsa nylig et interessant vedtak som kaster ytterligere lys over nettselskapenes plikt til å gjennomføre tilknytning på distribusjonsnettet “uten ugrunnet opphold”. Denne plikten er nedfelt i NEM-forskriften § 3-1 og lyder som følger:

“Konsesjonæren skal uten ugrunnet opphold gjøre nødvendige tiltak for å kunne gjennomføre tilknytning av nye uttakskunder og håndtere forbruksøkninger hos eksisterende kunder”

I vedtaket poengterer RME at plikten har to faser i enkle saker på distribusjonsnettet:

  • Fase 1: Tidsrommet fra kunden kontakter nettselskapet til kunden blir forelagt et skriftlig tilbud om estimert anleggsbidrag.

  • Fase 2: Tidsrommet fra kunden aksepterer tilbudet til kunden er tilknyttet nettet.

RME har tidligere lagt til grunn at dersom fase 1 tar lengre tid enn seks uker så må forsinkelsen begrunnes. I den aktuelle saken var det gått 25 uker, hvilket dels skyldtes stor arbeidsmengde og dels en intern saksbehandlingsfeil. Selv om RME kom til at fristen var oversittet i den aktuelle saken kom RME med følgende uttalelse:

“RME legger til grunn at en stor saksmengde normalt ikke vil være et grunnet opphold. Nettselskapet må sørge for at ressursene utnyttes effektivt og at virksomheten ikke overbemannes. I kortvarige perioder kan derfor manglende ressurser være en gyldig grunn til at noen aktører må vente.”

Dette innebærer at 6 uker ikke er en absolutt frist. Kortvarige perioder med mindre overskridelser kan være akseptabelt, men ikke langvarige perioder med ressursmangel.

Klagefristen er ikke utgått.

Vedtaket kan fås

Forrige
Forrige

Overskridelser av kostnadsestimat ved regningsarbeid

Neste
Neste

Vi minner om neste ukes gratis-webinar!