Uten ugrunnet opphold - nytt vedtak fra RME
RME avsa nylig et interessant vedtak som kaster ytterligere lys over nettselskapenes plikt til å gjennomføre tilknytning på distribusjonsnettet “uten ugrunnet opphold”. Denne plikten er nedfelt i NEM-forskriften § 3-1 og lyder som følger:
“Konsesjonæren skal uten ugrunnet opphold gjøre nødvendige tiltak for å kunne gjennomføre tilknytning av nye uttakskunder og håndtere forbruksøkninger hos eksisterende kunder”
I vedtaket poengterer RME at plikten har to faser i enkle saker på distribusjonsnettet:
Fase 1: Tidsrommet fra kunden kontakter nettselskapet til kunden blir forelagt et skriftlig tilbud om estimert anleggsbidrag.
Fase 2: Tidsrommet fra kunden aksepterer tilbudet til kunden er tilknyttet nettet.
RME har tidligere lagt til grunn at dersom fase 1 tar lengre tid enn seks uker så må forsinkelsen begrunnes. I den aktuelle saken var det gått 25 uker, hvilket dels skyldtes stor arbeidsmengde og dels en intern saksbehandlingsfeil. Selv om RME kom til at fristen var oversittet i den aktuelle saken kom RME med følgende uttalelse:
“RME legger til grunn at en stor saksmengde normalt ikke vil være et grunnet opphold. Nettselskapet må sørge for at ressursene utnyttes effektivt og at virksomheten ikke overbemannes. I kortvarige perioder kan derfor manglende ressurser være en gyldig grunn til at noen aktører må vente.”
Dette innebærer at 6 uker ikke er en absolutt frist. Kortvarige perioder med mindre overskridelser kan være akseptabelt, men ikke langvarige perioder med ressursmangel.
Klagefristen er ikke utgått.
Vedtaket kan fås