Oppdatert veileder til anskaffelsesregelverket
DFØ har utgitt en oppdatert veileder til anskaffelsesregelverket
Sammenhengen mellom regelsettene for leveringsplikt, tariffering og rapportering
Nettselskapene har i kraft av å være monopolister leveringsplikt. Videre er nettselskapene underlagt strenge krav til tariffering, samt pålagt krav til rapportering. På et overordnet nivå skal vi se nærmere på hvilken sammenheng det er mellom disse regelsettene, herunder hvordan de kan påvirke hverandre.
Snart ferie – hvilken betydning kan det ha i entreprisesammenheng?
Den forestående sommerferien kan påvirke nettselskapenes pågående entrepriseprosjekter. Dette ser vi nærmere på her.
Endring av kontrakter gjennom bruk av endringsklausuler
Bruk av endringsklausuler kan gi økt handlingsrom til å endre kontrakter etter anskaffelsesregelverket.
Avklaring fra Høyesterett om konsulents erstatningsansvar utenfor kontrakt
Høyesterett tar et stort steg tilbake i de såkalte Bori-dommene, og konstaterer at det skal mye til før konsulenten til en underleverandør kan holdes ansvarlig utenfor kontraktsansvaret. Etter vår oppfatning er dette en riktig avgjørelse, men det bidrar til å understreke viktigheten av å redusere konsekvensene av en entreprenørkonkurs.
Les mer om dommen og hva nettselskapene kan gjøre her.
Eiergrensesnittet mellom kunde og nettselskap i distribusjonsnettet
Hvilke deler av nettet som eies av kunden, og hvilke deler av nettet som eies av nettselskapet, defineres av eiergrensesnittet dem imellom.
Plikt til å holde av kapasitet til “vanlig forbruk”
Første juli trer en ny bestemmelse i kraft i NEM-forskriften. Den legger en plikt på nettselskapene til å holde av kapasitet til “vanlig forbruk” i regional- og transmisjonsnett.
Standardisert avtaleverk for grunnerverv til nettanlegg
Det er ingen fasit for hvordan en minnelig avtale inngås, eller hvilket innhold denne skal ha. Det sentrale for nettselskapene er å besørge etterprøvbarhet (sikres ved skriftlighet), samt påse at avtalen gir dem de nødvendige rettigheter.
KOFA med ny avgjørelse om evalueringsmodeller
KOFA har nylig fattet en avgjørelse der nemnda kom til at oppdragsgiver hadde benyttet en ulovlig evalueringsmodell, og derfor hadde plikt til å avlyse konkurransen.
Kryssubsidiering - hvor ble § 2-8 av?
Første februar inneværende år ble store deler av det som på “folkemunne” ble omtalt som “kontrollforskriften” flyttet til en ny forskrift; “nettinnteksforskriften”. I den forbindelsen fikk § 2-8 som omhandlet “kryssubsidiering” ny lokalisering i den gjenværende forskriften.
Høyesterett har avsagt dom om oppdragsgivers avvisningsplikt
Høyesterett har nå avsagt dom i saken om mellom Consto og Kystverket.
Overskridelser av kostnadsestimat ved regningsarbeid
Selv om et kostnadsestimat i utgangspunktet ikke er bindende for entreprenøren, vil det ikke være helt uten betydning.
Uten ugrunnet opphold - nytt vedtak fra RME
RME avsa nylig et interessant vedtak som kaster ytterligere lys over nettselskapenes plikt til å gjennomføre tilknytning på distribusjonsnettet “uten ugrunnet opphold”.
Vi minner om neste ukes gratis-webinar!
Du er vel påmeldt til neste ukes webinar om komplekse tilknytningsprosesser?
Vektlegging av tidligere erfaringer med en leverandør
Kan en oppdragsgiver legge vekt på negative erfaringer med en leverandør når tilbud skal vurderes i en ny anskaffelse?
Webinarer om erstatningsrett for nettselskaper
Vi i SVW skal snart lansere høsten webinarprogram. Her vil vi tilby en rekke interessante livewebinarer om sentrale temaer i nettbransjen.
Begrensning av antall ledd i leverandørkjeden
Når gjelder kravet om begrensning av antall ledd i leverandørkjeden?
Ny arkivlov gjennom første gangs behandling i Stortinget
Stortinget vedtok 2. juni i praksis ny arkivlov gjennom førstegangs behandling.
Nytt vedtak fra RME om krav til spesifisering av estimert anleggsbidrag per hovedkomponent
26. mai 2025 fattet RME vedtak i uenighetssak som blant annet gjaldt krav til spesifisering av estimert anleggsbidrag på hovedkomponenter etter forskrift for omsetningskonsesjonærer § 16-2 første ledd bokstav c.
Har nettselskapene lov til å administrere Norgespris?
Regjeringen bruker nettselskapene som verktøy for å sikre gjenvalg - er det gitt at dette er innenfor de rammer energiloven setter?