Nye master i samme trasé

I forbindelse med restaurering/reinvestering av eldre luftlinjer oppstår ofte spørsmålet om man kan etablere nye master i lengderetning i samme trasé.

Tanken er at det eksisterer en rettighet og at traseen som helhet er “båndlagt”. Derfor skal det være mulig å etablere nye master i samme trasé, og gjerne også øke antall master dersom dette er nødvendig.

Men er dette korrekt?

Utgangspunktet må i ethvert tilfelle være grunnlaget for eksisterende rettighet, enten det er avtale eller ekspropriasjon med tilhørende skjønnsforretning. Noen ganger vil rettighetene være såpass godt beskrevet at det kan svares “ja” eller “nei” på dette spørsmålet, men dette er dessverre ikke alltid tilfellet. Særlig rettigheter som ble etablert for mange tiår siden kan det være vanskelig å gi et klart svar rundt.

Som et utgangspunkt kan man naturlig nok etablere tilsvarende antall master med en tilsvarende plassering i lengderetning. Dette kan stille seg annerledes dersom nyetableringen innebærer en forskyvning av en mast fra utmark og inn i en hage eller inn på et jordbruksområde. “Fotavtrykket” og ulempen for grunneier vil da endre seg og det ville kunne oppstå spørsmål om tilleggserstatning, i tillegg til at man kanskje må etablere en ny rettighet.

Det kan også oppstå utfordringer når det enten er et ønske om å øke antall master. Da må det også vurderes om det er behov for fornyet/utvidet tillatelse.

Slike vurderinger må tas i god tid før anlegget reinvesteres. På den måten unngår man potensielle utfordringer og forsinkelser i byggefasen.

Forrige
Forrige

Evalueringsmodeller i anskaffelser

Neste
Neste

Konserninterne avtaler