Krav som følge av redusert leveringskvalitet

Det inntreffer ikke rent sjeldent at forbrukerkunder fremmer krav mot nettselskapet som følge av at tiltak/endringer i nettet påvirker leveringskvaliteten. Det kan eksempelvis være et krav om utbedring fordi man opplever redusert leveringskvalitet i forhold til det man hadde tidligere. Hvilke regler gjelder i slike tilfeller?

Det rettslige utgangspunktet er forholdsvis klart: Det følger av Fornybar Norges standard tilknytnings- og nettleieavtale § 13-2 at “[n]ettselskapets ytelse har en mangel dersom den ikke er i samsvar med forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet (FOR-2004-11-30-1557) eller avtale med Kunden”.

Et tilsvarende utgangspunkt følger av forarbeidene til forbrukerkjøpsloven (Ot. prp. nr. 114 (2004-2005)). Her er det antatt at leveringskalitetsforskriften i praksis også vil være avgjørende for mangelsvurderingen etter forbrukerkjøpsloven.

Med mindre det foreligger en uttrykkelig avtale med kunden om et bestemt leveringskvalitet, vil det følgelig som hovedregel hverken foreligge en mangel etter standard- tilknytningsavtale eller forbrukerkjøpsloven, så lenge ytelsen fra nettselskapet er innenfor kravene i leveringskvalitetsforskriften. At en kunde har hatt en bestemt leveringskvalitet tidligere gir således som hovedregel ingen plikt for nettselskapet til å opprettholde samme leveringskvalitet så lenge forskriftens krav er oppfylt.

Forrige
Forrige

Plan- og bygningslovens virkeområde for nettanlegg

Neste
Neste

Webinar del 2 - tilgjengelig på Nettportalen