RMEs plikt til å bistå i uenighetssaker
I NEM-forskriften § 4-13 finner vi følgende bestemmelse:
§ 4-13. Uenighet
Uenighet om vilkår for tilknytning til og bruk av nettet kan bringes inn til Reguleringsmyndigheten for energi, som skal fatte vedtak i saken innen to måneder etter at klagen kom fram. Fristen kan forlenges med to måneder hvis Reguleringsmyndigheten for energi ønsker ytterligere opplysninger, og kan etter samtykke fra klageren forlenges ytterligere. Fristen kan også forlenges hvis uenigheten gjelder tariffering av nye større produksjonsanlegg.
Dette er en bestemmelse som tilsynelatende virker til fordel for både nettselskapene og nettkundene. I dette ligger at også nettselskapene, basert på ordlyden i bestemmelsen, skal kunne be RME om avklaringer i de tilfellene det er uenighet med nettkundene.
Et veldig praktisk eksempel knytter seg til plikten til å betale anleggsbidrag. Dersom en nettkunde ber om tilknytning, men ikke aksepterer å betale anleggsbidrag, har ikke nettselskapet plikt til å gjennomføre tilknytningsprosessen. I dette ligger imidlertid at nettselskapet i disse tilfellene bærer risikoen for de vurderingene som ligger bak kravet. Dersom disse er feil overholder ikke nettselskapene tilknytnings- og leveringsplikten, hvilket kan få store konsekvenser både med tanke på erstatningskrav og overtredelsesgebyr.
Det er med andre ord helt avgjørende å få raske avgjørelser i disse spørsmålene.
I det siste har det imidlertid blitt stilt spørsmål fra RME ved om det kun er nettkunden som har anledning til å anvende § 4-13 til å få slike avklaringer. Dette følger ikke av ordlyden, og heller ikke forskriftens forarbeider gir noen indikasjon på at den er slik å forstå.
Vi i SVW jobber til orienteringer med å få de nødvendige avklaringen fra RME på dette viktige spørsmålet og kommer tilbake til spørsmålet straks disse er på plass.