Anleggsbidrag når kunden ber om “bedre kvalitet”

Kontrollforskriften § 16-1 første ledd lyder slik:

“Nettselskapet skal fastsette og kreve inn et anleggsbidrag fra kunden for å få dekket hele eller deler av kostnadsgrunnlaget for investeringene som blir utløst når kunden:

a. blir tilknyttet nettet

b. får økt kapasitet

c. får bedre kvalitet”

Etter bestemmelsens første ledd bokstav c, plikter nettselskaper å kreve inn anleggsbidrag når kunden ber om “bedre kvalitet” som utløser investeringer i nettet. I det følgende skal vi se nærmere på hva som ligger i begrepet “bedre kvalitet”.

I høringsdokument 6/2018, uttales følgende om kriteriet "bedre kvalitet" etter § 16-1 første ledd bokstav c:

"Med bedre kvalitet mener vi at en kunde etterspør andre strengere krav enn den minimumsstandard nettselskapet plikter å tilby etter gjeldende regelverk. Det kan typisk være forespørsel om bedre spenningskvalitet eller strengere tekniske krav til tilknytningen enn det som fremgår av krav i forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet, samt høyrer krav til leveringspålitelighet. Eksempler på dette er tosidig forsyning, eller krav om en bestemt spenningskvalitet."

Uttalelsene er fulgt opp i NVEs oppsummeringsrapport 67/2018.

Videre vises det til vedtak fra RME av 14. september 2022, som gjaldt hvorvidt et nettselskap kunne kreve inn anleggsbidrag etter § 16-1 første ledd bokstav c for arbeid med merking av et solcellepanel. I den anledning uttalte RME følgende (vår understreking):

"Forskrift om kontroll av nettvirksomhet § 16-1 bokstav c fastslår at det kan kreves anleggsbidrag der kunden ber om bedre kvalitet. Å bli plusskunde er ikke å få bedre kvalitet. Heller ikke nettselskapets arbeid med merking av solcellepanel og åpning av HAN porten kan anses for å gi kunden bedre kvalitet."

Kravet om at kunden må få “bedre kvalitet”, må etter dette forstås slik at det avgjørende er om kunden ber om strengere krav enn den minimumsstandard nettselskapet plikter å tilby etter gjeldende regelverk. I den anledning viser RMEs vedtak at andre forhold, som f.eks. merking av et solcellepanel, ikke nødvendigvis er å regne som en bestilling av “bedre kvalitet", idet dette gjelder forhold uten betydning for den tekniske leveransen.

Forrige
Forrige

Kan utenforstående kreve endring av nettanlegg etter kontrollforskriften § 17-4

Neste
Neste

Anleggsbidrag: Svært viktige avklaringer fra Energiklagenemnda