Anleggsbidrag: Nettselskapenes informasjonskrav etter kontrollforskriften § 16-2

Kontrollforskriften § 16-2 første ledd stiller krav om at nettselskapet “vederlagsfritt og uten ugrunnet opphold” skal gi kunden som utløser et anleggsbidrag informasjon om følgende forhold:

“a. hjemmelsgrunnlaget for innkreving av anleggsbidrag

b. praksis for beregning og innkreving av anleggsbidrag

c. estimert anleggsbidrag. Estimatet skal minimum inneholde en oppstilling av kostnadene fordelt på arbeids- og materialkostnader, spesifisert på hovedkomponenter

d. at uenighet om anleggsbidrag kan bringes inn for Reguleringsmyndigheten for energi”

Bokstav a), b) og d) stiller krav til at nettselskapene informerer om hvorfor de krever et anleggsbidrag, hvilken praksis de har og at kunden kan klage til RME dersom kunden mener nettselskapet handler i strid med regelverket.

Bokstav c) stiller videre krav til informasjon om grunnlaget for anleggsbidraget, herunder krav til hvordan estimert anleggsbidrag skal oppstilles.

Formålet med bestemmelsen er å sikre at kunden får tilstrekkelig informasjon, herunder et prissignal, til å ta en riktig avgjørelse om hvorvidt kunden ønsker å gå videre med ønsket tilknytning. Kunden vil også enklere kunne vurdere om nettselskapet handler i strid med egne rutiner eller gjeldende regelverk, og om det er grunn til å klage nettselskapet inn til RME, jf. NVEs høringsdokument 6/2018.

Merk videre at nettselskapene må gi kunden informasjonen som bestemmelsen krever “uten ugrunnet opphold”. Det stilles altså krav til hvor fort nettselskapene må gi kunden denne informasjonen. I vedtak fra RME av 5. mars 2021 uttaler RME følgene:

“Fra en kunde legger inn bestilling til nettselskapet legger frem et skriftlig tilbud om anleggsbidrag skal det normalt ikke ta mer enn 3–5 uker.”

Dette må ikke leses som absolutte krav, men kan fungere som en pekepinn på hva som ligger i kravet om “uten ugrunnet opphold”. Det kan tenkes forhold i det konkrete saksforholdet som nettopp danner grunnlag for et grunnet opphold. Dette er noe som må vurderes konkret.

Videre uttalte RME følgende i det samme vedtaket:

“Selv om det ikke er krav om skriftlig kommunikasjon i all kontakt mellom kunde og nettselskap, oppfordrer vi nettselskapet til å ha skriftlig kommunikasjon med kunden. Skriftlig kommunikasjon, for eksempel på e-post, gjør det enklere å ha oversikt over hva som er sagt og gjort i en sak. Dersom det er kontakt via telefon oppfordrer vi til å skrive et kort referat av de viktigste punktene som ble diskutert.”

I et annet vedtak fra RME av 26. september 2023 uttaler RME følgende:

“Nettselskapene oppfyller normalt informasjonsplikten i forskrift om kontroll av nettvirksomhet § 16-2 første ledd ved å sende ut et informasjonsbrev til kundene når nettselskapet mottar en forespørsel om noe som utløser et anleggsbidrag.”

Mange nettselskaper har gode rutiner og maler på dette. Ved behov er dette noe vi kan bistå med å utarbeide. Vi kan videre bistå med å kontrollere at gjeldende maler/rutiner oppfyller forskriftens krav til informasjonsdeling.

Nyere vedtakspraksis viser at RME har et særlig fokus med å påse at nettselskaper oppfyller informasjonskravene, og manglende overholdelse kan medføre at nettselskapet mister muligheten til å kreve inn et anleggsbidrag. Dette er noe RME vil se alvorlig på, og det er derfor viktig å praktisere dette riktig.

Forrige
Forrige

Ny dom fra Høyesterett om kapitaliseringsrenten

Neste
Neste

RME med nye forslag for å fremskynde tilknytningsprosessen!