Avrop under rammeavtaler
Det følger av anskaffelsesforskriften at avrop under en rammeavtale med flere leverandører skal tildeles etter en fastsatt fordelingsnøkkel eller ved gjenåpning av konkurransen (minikonkurranser). Oppdragsgiver kan også benytte en kombinasjon av disse to alternativene, forutsatt at det fremgår klart av konkurransegrunnlaget når hvert av alternativene vil benyttes. Oppdragsgiver må altså angi tilstrekkelig presise vilkår for når minikonkurranser skal avholdes, og når det skal foretas direkte avrop. Oppdragsgiver har med andre ord ikke en ubetinget valgfrihet.
Det mange ikke er klar over, er at oppdragsgiver kan ha et videre skjønn etter forsyningsforskriften. Verken forsyningsforskriften eller forsyningsdirektivet inneholder konkrete bestemmelser om dette, slik som anskaffelsesforskriften/-direktivet gjør. Mye taler derfor for at oppdragsgiver ikke trenger å fastsette spesifikke vilkår for valg av prosedyre, men kan overlate dette til eget skjønn.
KOFA har også lagt denne forståelsen til grunn i sak 2024/851. I konkurransegrunnlaget hadde oppdragsgiver skrevet at man “i hvert enkelt tilfelle vil velge hvilken prosedyre som er mest hensiktsmessig å benytte, enten som direkte avrop etter rangering, eller avrop etter minikonkurranse”. Det var i tillegg gitt føringer for hvordan eventuelle direkte avrop og minikonkurranser skulle gjennomføres.
I den aktuelle saken anførte klager at oppdragsgiver hadde fastsatt en ulovlig fordelingsnøkkel. Klager mente at fritt valg mellom direkte tildeling og minikonkurranser ikke var tillatt etter anskaffelsesforskriften, og at det samme måtte gjelde etter forsyningsforskriften.
KOFA var ikke enig i dette. Etter en nærmere gjennomgang av rettskildene, herunder forsyningsdirektivet og bestemmelsen om rammeavtaler i forsyningsforskriften, kom KOFA til at den aktuelle avropsmekanismen oppfylte vilkårene i forsyningsforskriften § 22-1 (2), og at oppdragsgiver ikke hadde brutt regelverket.
Du kan lese KOFAs avgjørelse her.