Begrensning av antall ledd i leverandørkjeden

Mange er kjent med at oppdragsgivere kan ha en plikt til å stille krav om at leverandørene kan ha maksimalt to ledd i leverandørkjeden under seg, men når kommer egentlig dette kravet til anvendelse?

Kravet følger av forsyningsforskriften § 7-8 første ledd, hvor det fremgår:

"Oppdragsgivere som nevnt i § 1-2 første ledd bokstav a til d skal stille krav om at leverandørene kan ha maksimalt to ledd i leverandørkjeden under seg når leverandøren skal utføre bygge- og anleggsarbeider eller renholdstjenester som er omfattet av CPV-kode 90910000 (rengjøring) i kontrakter med en anslått verdi som er lik eller overstiger 4,1 millioner kroner ekskl. mva."

Bestemmelsen oppstiller dermed tre vilkår for at kravet skal gjelde:

  1. Kravet gjelder kun oppdragsgivere som er omfattet av forsyningsforskriften § 1-2 første ledd bokstav a til d. Det er mye som taler for at mange nettselskaper vil kunne regnes som oppdragsgivere etter § 1-2 første ledd bokstav c ("offentligrettslig organ"). Dette er imidlertid ikke endelig rettslig avklart, og vil ikke nødvendigvis gjelde for alle. Det må foretas en konkret vurdering basert på blant annet selskapets organisering og finansiering.

  2. Kravet gjelder kun for bygge- og anleggsarbeider samt renholdstjenester som er omfattet av CPV-kode 90910000 (rengjøring).

  3. Kravet gjelder kun for kontrakter med en anslått verdi som er lik eller overstiger 4,1 millioner kroner ekskl. mva. Dette innebærer eksempelvis at mindre bygge- og anleggskontrakter under denne terskelverdien ikke omfattes av kravet.

Unntak fra kravet

Det er også viktig å merke seg at det finnes enkelte unntak fra kravet. Forsyningsforskriften § 7-8 (2) åpner for at oppdragsgiver kan godta flere ledd i leverandørkjeden dersom dette er nødvendig for å sikre tilstrekkelig konkurranse. I slike tilfeller skal det maksimale antallet ledd angis i anskaffelsesdokumentene.

Videre kan oppdragsgiver, etter at kontrakten er inngått, godta flere ledd i leverandørkjeden dersom det på grunn av uforutsette omstendigheter er nødvendig for å gjennomføre kontrakten.

Forslaget til endringer i anskaffelsesloven

Plikten til å stille krav om maksimalt to ledd i leverandørkjeden under seg er i stor grad videreført i Regjeringens siste forslag til endringer i anskaffelsesloven. Det foreslås imidlertid enkelte mindre justeringer. Blant annet er innslagspunktet endret slik at kravet gjelder når kontraktens verdi er lik eller overstiger terskelen for kunngjøringsplikt ved vare- og tjenestekontrakter. Det innebærer at kunngjøringsplikten for varer og tjenester også blir gjeldende som innslagspunkt for kravet i bygge- og anleggskontrakter. Du kan lese mer om forslaget til ny anskaffelseslov her og her.


Forrige
Forrige

Webinarer om erstatningsrett for nettselskaper

Neste
Neste

Ny arkivlov gjennom første gangs behandling i Stortinget