Fremdriftsplaner og fremdriftsrapportering

Fra tid til annen ser man at en entreprenør krever at byggherren (som nettselskapene) skal utarbeide og revidere fremdriftsplanen i et bygg- eller anleggsprosjekt. I slike situasjoner er det viktig å huske på NS-standardenes bestemmelser om fremdriftsplan og fremdriftsrapportering.

Dersom annet ikke er avtalt, er utgangspunktet i NS-standardene, f.eks. NS 8407 pkt. 21.2, at det er totalentreprenøren som skal utarbeide og fremlegge en fremdriftsplan for sine arbeider. Fremdriftsplanen må naturligvis holde seg innenfor kontraktens rammer, for eksempel med tanke på avtalte frister og avtalt byggherremedvirkning. Fremdriftsplanen skal videre inneholde alle prosjektets hovedaktiviteter, for eksempel prosjektering, rigging, bygging, prøvedrift og overtakelse.

Underveis i byggeprosjektet skal entreprenøren, dersom ikke annet er avtalt, hver fjerde uke informere byggherren om fremdriftsstatus i prosjektet, opp mot den foreliggende fremdriftsplanen. I et prosjekt kan det imidlertid ofte oppstå forsinkelser eller forskyvninger. Et spørsmål er hva som da skjer med fremdriftsplanen. I NS 8407 pkt. 21.3 bestemmes det at totalentreprenøren uten ugrunnet opphold må varsle dersom det oppstår avvik av betydning i forhold til den gjeldende fremdriftsplanen. Denne varslingsplikten gjelder i tillegg til plikten å varsle krav på fristforlengelse, dersom det er grunnlag for et slikt krav.

Dersom fremdriftsplanen ikke lenger utgjør et hensiktsmessig grunnlag å rapportere fremdriften mot, kan byggherren i forlengelsen av dette kreve at totalentreprenøren justerer fremdriftsplanen. Dette gjelder uavhengig av om avviket skyldes forhold byggherren eller totalentreprenøren svarer for. Videre kan totalentreprenøren selv justere fremdriftsplanen. Imidlertid kan ikke totalentreprenøren kreve at byggherren justerer fremdriftsplanen. Det sagt, så er det viktig å huske på at ved justering av fremdriftsplanen, så justeres bare grunnlaget som totalentreprenøren skal rapportere mot. En justering innebærer altså for eksempel ikke i seg selv at totalentreprenøren tillates å overholde de nye milepælene uten konsekvenser (f.eks. byggherrens krav på dagmulkt). Dette krever at totalentreprenøren har krav på (og korrekt har varslet) fristforlengelse.

Forrige
Forrige

Modenhet - reservasjonsavtale eller ensidig bekreftelse?

Neste
Neste

Forlengelse av dispensasjon til å begrense energileddet i nettleien