KOFA med nye avgjørelser om normalisering

Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) har nylig publisert to avgjørelser med interessante uttalelser knyttet til den pågående normaliseringsdebatten.

Normalisering er kort fortalt at oppdragsgiver, etter å ha evaluert og poengsatt tilbudene, oppjusterer poengscorene på det aktuelle tildelingskriteriet slik at det beste tilbudet oppnår den høyeste mulige score.

I KOFA 2023/999 hadde klager anført at tilbudsevalueringen, herunder innklagedes relative normalisering av tildelingskriteriet «løsningsforslag», var i strid med regelverket. Klagenemda kom til at det ikke var tilstrekkelig klart om normaliseringen var representativ for evalueringsgruppens skjønnsmessige poenggivning, og tilbudsevalueringen lot seg dermed ikke rette ved normalisering. Evalueringen var derfor i strid med prinsippene om forutberegnelighet og likebehandling.

Også i KOFA 2023/761 anførte klager at innklagde brøt regelverket ved blant annet å foreta en uriktig normalisering av poengscoren under evalueringen. Dette var klagenemda ikke enige i. Klager fikk imidlertid medhold i at innklagde hadde brutt begrunnelsesplikten ved tildelingen.

Anskaffelsesregelverket har ikke et generelt forbud mot normalisering. Vi anbefaler likevel normalt å unngå normalisering både fordi det i enkelte tilfeller vil kunne innebære brudd på regelverket og fordi den økende skepsisen til normalisering har ført til at tilbydere etter vår oppfatning reagerer oftere på dette nå enn tidligere.

Forrige
Forrige

Kraftsensitiv informasjon og e-poster

Neste
Neste

Hva er formålet med reglene om anleggsbidrag, og er det endringer på gang?