Status for 30 %-regelen

Økt fokus på miljøhensyn i offentlige anskaffelser – men er det nok?

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) presenterte nylig statistikk som belyser utviklingen i bruken av miljøkrav i offentlige anskaffelser, samt den nye hovedregelen om å vektlegge miljø med 30 %. Analysen deres omfatter omtrent en tredjedel av alle anskaffelser kunngjort i Norge siden denne regelen trådte i kraft 1. januar 2024.

Tallene viser en positiv utvikling: Andelen oppdragsgivere som benyttet 30 %-vekting økte betydelig fra 5-8 % i perioden april til juni 2023 til 28-34 % i perioden mars til august 2024. Til tross for denne økningen, velger et klart flertall av oppdragsgiverne fortsatt å oppstille miljøkrav i kravspesifikasjonen, fremfor å benytte hovedregelen om 30 % vekting. Dette betyr at mange innkjøpere foretrekker unntaksregelen i anskaffelsesforskriften og forsyningsforskriften § 7-9 (4), som åpner for at tildelingskriterier “kan erstattes med klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen, dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt og dette begrunnes i anskaffelsesdokumentene.” Denne tilnærmingen er i tråd med anbefalingene fra Anskaffelseslovutvalget i deres forslag til ny anskaffelseslov og lov om forsyningsanskaffelser.

Tallene fra DFØ indikerer et tydelig økt fokus på miljøhensyn, enten gjennom miljøkrav eller tildelingskriterier, men vi vet fortsatt lite om hvilken faktisk miljøeffekt disse kravene har. DFØ har ennå ikke analysert hvilke typer krav som stilles, eller hvilken reell miljøeffekt de oppnår.

Etter vår vurdering er dette det neste viktige spørsmålet som må undersøkes grundig. Miljøkrav og miljøkriterier har liten verdi hvis de ikke faktisk gir en positiv miljøeffekt. Dårlig utformede krav kan til og med føre til økte kostnader med minimal eller ingen miljøgevinst, noe som strider mot målene om bærekraft og samfunnsøkonomisk forsvarlige anskaffelser. Det er derfor et fortsatt behov for mer forskning på effekten av dagens regelverk, samt økt kompetanse innen gjennomføring av bærekraftige anskaffelser.

Forrige
Forrige

Nye kontraktstandarder for kjøp av byggevarer

Neste
Neste

RME anbefaler forskriftsendringer for raskere nettilknytning og bedre utnyttelse av nettet