Viktigheten av direkte varsling ved strømbrudd
Etter den såkalte “Biri-saken”, som vi allerede ser kommer til å føre til flere saker i rettsapparatet, har nettselskapene i langt større grad fått krav om erstatning direkte fra kunder og deres forsikringsselskaper. Vi i SVW håndterer svært mange av disse sakene og får jevnlig henvendelser knyttet til saksforhold hvor det nærmest rutinemessig fremlegges krav om erstatning uansett årsak, virkning og uten hensyn til skadelidtes eget forhold / manglende medvirkning.
Som vi har nevnt før flyttet egentlig ikke Biri-saken grensene for når det kan kreves erstatning. Bortsett fra enkelte mindre heldige uttalelser fra Høyesterett blant annet knyttet til muligheten for ekspropriasjon presiserte dommen egentlig bare det vi visste fra før knyttet til kontrollansvaret.
En type saksforhold som vi ser stadig flere av er bortfall av strøm i kortere eller lengre perioder, og hvor dette på grunn av kulde fører til skader hos nettkunden. Et typisk gjentakende eksempel er fritidsboliger i vinterlige områder, hvor nettet faller ut og det oppstår frostskader. Normalt skal dette være veldig enkelt for nettkunden å håndtere såfremt man vet at strømmen faller ut - nødvendige tiltak for å sikre mot frostskader kan da enkelt iverksettes.
Bare så det er klart - nettkundens eget anlegg skal tåle at nettet faller ut og kobles inn igjen.
Utfordringen vi har sett er imidlertid at mange nettselskaper ikke har direkte varsling til nettkunden, men nøyer seg med å legge ut informasjon på egen nettside og sosial media. Dersom det oppstår frostskader i slike tilfeller er det en betydelig risiko for at nettselskapet blir ansvarlig.
Vi i SVW anbefaler derfor at alle nettselskaper varsler nettkundene direkte ved strømbrudd, enten de er korte eller langvarige. Dette kan gjøres enkelt via SMS. Ved å ha et slikt direkte varslingssystem, og et system for å kunne dokumentere i ettertid at varsling er gitt direkte til hver enkelt kunde, så reduserer man risikoen for å måtte betale erstatning ned til et minimum. Korrekt direkte varsling ved utfall skal i praksis ikke kunne føre til rettmessige krav om erstatning.