Hvordan bør nettselskaper forholde seg til krav om fibertilknytning?
I praksis opplever vi stadig at nettkunder som ber om tilknytning til strømnettet, eller som for øvrig blir berørt av nettutbygging, samtidig stiller krav om at det også blir etablert fibertilknytning.
Et slikt krav kan for kunden virke naturlig og logisk all den tid arbeidene "først er i gang".
Fra nettselskapenes ståsted innebærer imidlertid krav om rendyrking av nettvirksomheten til at nettselskaper kun har adgang til å bygge ut fiber til eget bruk, og ikke med formål om å tilby fiber til egne nettkunder.
Nettselskapene er derfor nødt til å henvise kunder som ber om fibertilknytning til en fiberaktør. I den anledning er det også viktig å være oppmerksom på at nettselskapet ikke må gi fordeler til fiberselskap i samme konsern. Vår anbefaling er derfor at nettselskaper ikke på eget initiativ kontakter noen fiberaktører, men oppfordrer til at kunden selv kontakter disse.
Vi opplever imidlertid ofte at nettkunden ikke selv har oversikt over hvilke aktører dette er, og ber om en oversikt fra nettselskapet. Det er isolert sett ikke noe i veien for at nettselskapet utgir en slik liste, men da må man være sikker på at listen er uttømmende, det vil si at ingen er utelatt, og ikke minst at fiberaktør i eget konsern ikke favoriseres gjennom måten informasjonen formidles på.
Etter at nettkunden eventuelt har kontaktet fiberaktøren og bestilt tilknytning, kan det opprettes kontakt direkte mellom selskapene for å avklare fellesføring mm.
Det kan med fordel innarbeides rutiner i nettselskapenes saksbehandling, slik at krav om fibertilknytning besvares ved "gjenbrukbar" informasjon som forklarer hvorfor nettselskapet ikke har anledning til å imøtekomme kravet. I tillegg kan det være naturlig å anbefale at nettkunden selv kontakter en fiberaktør, og at nettselskapet er åpen for samarbeid knyttet til fellesføring mm.