Saksbehandlingstips - innsynsbegjæringer
Nettselskapene må med jevne mellomrom, særlig i forbindelse med tildeling etter gjennomførte anbudskonkurranser, behandle innsynsbegjæringer i henhold til offentleglova. Ofte vil det være aktuelt å gi delvis innsyn i dokumentene som etterspørres, for eksemplet ved at man “sladder” deler av vinnende leverandørs tilbud før det gjøres tilgjengelig for andre leverandører.
Rettslig sett vil slikt delvis innsyn også være et delvis avslag på innsynsbegjæringen, som normalt gjelder dokumentet i sin helhet. I tillegg vil det naturligvis være tilfeller hvor en innsynsbegjæring må avslås i sin helhet.
Offentlegslova stiller konkrete krav til avslag på krav om innsyn[1], og disse gjelder både ved fullstendig og delvis avslag:
Et avslag skal være skriftlig
Det skal informeres om hvilken bestemmelse som ligger til grunn for avslaget, eksempelvis offentleglova § 14 om interne dokumenter eller offentleglova § 13 jf. forvaltningsloven § 13 første ledd om personopplysning eller forretningshemmeligheter
Det skal opplyses om klageadgang og klagefristen på tre uker.
I tillegg plikter nettselskapet å vurdere om det skal gis innsyn selv om man har rett til å unnta opplysninger, såkalt merinnsyn jf. offentleglova § 11. I avslaget et avslag skal det da også opplyses om at nettselskapet har vurdert, men ikke funnet grunnlag for å gi merinnsyn.
En enkel måte å sikre at nettselskapene overholder formkravene ved innsynsvedtak er å lage maler for slike vedtaksbrev.
Dersom man skulle ønske bistand til utarbeidelse av slike maler har vi i SVW god erfaring med dette, og det er bare å ta kontakt.
[1] Offentleglova § 31