Tidligere leverandører og rådgivere

2021_09_10_Leverandører og rådgivere.jpg

Når må tidligere leverandører og rådgivere avvises

fra konkurransen?

Bakgrunn

Det er ikke uvanlig at en av tilbyderne i en konkurranse er en eksisterende eller

tidligere leverandør til nettselskapet. I visse tilfeller kan man også stå overfor en

situasjon der en av tilbyderne har hatt en rolle som rådgiver for nettselskapet i

forkant av anskaffelsen, eksempelvis i forbindelse med et forprosjekt.

Hvilke regler gjelder i disse tilfellene?

Det rettslige utgangspunktet

For anskaffelser over EØS-terskelverdi er det inntatt en egen bestemmelse knyttet til

tidligere rådgivere i forsyningsforskriften § 8-2 (1):

”Når en leverandør eller en virksomhet tilknyttet leverandøren har gitt råd til

oppdragsgiveren forut for konkurransen, skal oppdragsgiveren treffe egnede tiltak

for å sikre at leverandøren ikke får en urimelig konkurransefordel dersom han

deltar i konkurransen. Det samme gjelder dersom leverandøren har vært involvert i

planleggingen av konkurransen på annen måte”

Det følger av denne bestemmelsen at nettselskapet i noen tilfeller har en plikt til å

utjevne rådgiverens eventuelle konkurransefortrinn i den etterfølgende

konkurransen. En tilsvarende plikt følger også langt på vei av det generelle kravet til

likebehandling i anskaffelsesloven § 4.

1 svw.no

2 svw.no

Det er grunn til å merke seg at bestemmelsen i § 8-2 kun gjelder når det foreligger

”urimelige” konkurransefordeler. Det er således ikke et krav om å utjevne enhver

konkurransefordel. Fordelen må være av en viss størrelse og betydning.

Det er viktig at man allerede i planleggingen av konkurransen er bevisst på å være

bevisst på kravet til utjevning av urimelige konkurransefordeler.

Dette er for det første nødvendig for å sikre likebehandling av de øvrige

leverandørene i konkurransen, men det er også viktig av hensyn til leverandøren

man har dialog med i forkant av anskaffelsen. Dersom denne leverandøren har

oppnådd en urimelig konkurransefordel som ikke kan avhjelpes med mindre

inngripende tiltak, vil man nemlig ha en plikt til å avvise leverandøren etter

forsyningsforskriften § 20-2 (1) bokstav c). Det å ha gode rutiner for å ivareta

utjevningsplikten er således viktig for å unngå å havne i en situasjon hvor man må

avvise en leverandør man gjerne skulle hatt med i konkurransen.

I noen tilfeller vil en tidligere eller eksisterende leverandør kunne ha et

konkurransefortrinn alene i kraft av å være tidligere/eksisterende leverandør

– det vil si uten at man har benyttet leverandøren som rådgiver i forkant av

anskaffelsen. Dette kan eksempel være fordi den eksisterende leverandøren

unngår oppstartskostnader som de øvrige leverandørene må ta, eller at den

eksisterende leverandøren har opparbeidet seg bedre kjennskap til nettselskapet

mv. Det kan også oppstå en fordel for eksisterende leverandør fordi man ønsker å

ta med byttekostnader eller opplæringskostnader i forbindelse med utformingen

av tildelingskriteriene.

Det er grunn til å være oppmerksom på at man i visse tilfeller også kan være

forpliktet til å utjevne konkurransefordeler til en eksisterende leverandør, selv

om man ikke har innhentet råd fra leverandøren i forkant av anskaffelsen. Det er

imidlertid ikke til å unngå at eksisterende leverandør vil kunne ha visse iboende

fordeler, og at man ikke trenger å utjevne alle fordeler. Kravet til å iverksette tiltak

for å utjevne konkurransen er underlagt et forholdsmessighetsprinsipp etter

anskaffelsesloven § 4. EU-domstolen har i sak T-345/03 (Evropaïki Dynamiki)

gitt uttrykk for at oppdragsgiver kun plikter å iverksette tiltak som er teknisk

enkle, økonomisk akseptable og som ikke krenker rettighetene til eksisterende

leverandør. En slik forholdsmessighetsvurdering vil kunne være relevant i

forbindelse med økonomiske fordeler som det er vanskelig og kostnadskrevende å

utjevne.

Hvilke tiltak kan man gjøre?

Forsyningsforskriften § 8-2 (1) krever at det iverksettes ”egnede tiltak” når en

rådgiver i forkant av konkurransen har fått en urimelig konkurransefordel.

Forskriften § 8-2 gir selv anvisning på to tiltak som kan være ”egnet”. For det

første kan man sørge for at de andre leverandørene som deltar i konkurransen

mottar de samme relevante opplysningene som er utvekslet i dialogen

med leverandøren ved planleggingen av konkurransen – det vil si utjevne

leverandørens informasjonsfordel. Det er grunn til å merke seg at forskriften

henviser til ”relevante” opplysninger. Det vil si at man ikke er forpliktet til å

oppgi all informasjon som er utvekslet med rådgiveren – kravet gjelder i første

rekke opplysninger knyttet til den konkrete anskaffelsen og som vil kunne ha en

konkurransevridende effekt i den etterfølgende anskaffelsen.

For det andre kan man fastsette en tilstrekkelig frist for mott av tilbud – det vil si

utjevne eventuelle tidsmessige fordeler.

I tillegg er det viktig å ha rutiner knyttet til selve dialogen med leverandøren. Man

bør eksempelvis sørge for å få all relevant informasjon innhentes før anskaffelsen

3 svw.no

slik at dialogen ikke strekker seg inn i konkurransefasen. Det er også viktig å

foreta en konkret og kritisk vurdering av om innspillene fra rådgiveren kan føre til

en urimelig fordel for rådgiveren i den etterfølgende konkurransen, eksempelvis

dersom innspillene innebærer at det fastsettes krav som det er vanskelig for andre

leverandører enn rådgiveren å oppfylle.

Bruk av rådgivere og dialog med leverandører i forkant av konkurranser reiser

flere kompliserte problemstillinger, og flere av disse kunne ha vært gjenstand for

egne nyhetsbrev/lynkurs. Lyspunktet er imidlertid at man i mange tilfeller kan

overholde regelverkets krav med forholdsvis enkle og effektive grep, eksempelvis

ved å sørge for at de øvrige leverandørene får samme informasjon som rådgiveren

og tilstrekkelig tid til å utforme tilbudene i konkurransen.

Våre advokater er tilgjengelige for videre bistand i forbindelse med alle spørsmål

knyttet til energirettslige spørsmål.

Advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig (www.svw.no) og REN har inngått en meget

gunstig samarbeidsavtale. Avtalen gir nettselskapene en rekke fordeler, av både

faglig og økonomisk art.

Forrige
Forrige

Bane Nor- dommen

Neste
Neste

Tidligere leverandører og rådgivere