Klar oppfordring fra næringsministeren til offentlige oppdragsgivere

Ragnar Hatlem
+47 951 82 421
rha@svw.no

Jahn Egil Osestad
+47 975 70 174
jeo@svw.no

Emma Isaksen
+47 918 69 421
emi@svw.no

Næringsminister Jan Christian Vestre oppfordret i brev av 16. september 2022 alle landets offentlige oppdragsgivere om å vurdere henvendelser fra leverandører om økte kostnader. Når nettselskapene skal foreta slike vurderinger er det viktig å være klar over forsyningsforskriftens regler om endringer i inngåtte kontrakter.

Næringsministerens oppfordring[1]

Mange næringsdrivende er i en krevende situasjon som følge av effektene av krig i Europa. Invasjonen av Ukraina har ført til mer uforutsigbare rammebetingelser, blant annet knyttet til strømkostnader, fraktkostnader, råvarepriser og utfordringer i globale verdikjeder. Nettselskapenes leverandører vil også lett kunne bli rammet av dette, for eksempel i forbindelse med masteleveranser, lineleveranser og leveranser som innebærer drift av drivstoffkrevende maskineri.

I vårt nyhetsbrev i forrige uke uttrykte vi at det særlig før kontraktsinngåelse er helt avgjørende at det investeres tilstrekkelig tid og ressurser i å gjøre konkrete vurderinger og tilpasninger i standardkontrakter.

I den utstrekning det i en allerede inngått kontrakt ikke er tatt høyde slike endringer av rammebetingelsene som nevnt, vil dette potensielt kunne ramme leverandøren hardt. Næringsministeren kom i denne sammenheng med følgende oppfordring i brevet 16. september 2022:

«Dagens ekstraordinære situasjon innebærer at det offentlige og leverandører til det offentlige bør sørge for god dialog seg imellom om utfordringer knyttet til overholdelsen av avtaler. Jeg oppfordrer derfor oppdragsgivere til å vurdere henvendelser fra leverandører som følge av økte kostnader. Begge sider bør ha felles interesse i at avtalepartene deler på risikoen.»

Hvorvidt det bør finne sted en deling av risikoen må vurderes fra sak til sak. I denne sammenheng er det også viktig at nettselskapene er oppmerksomme på en eventuelle endringer i eksisterende kontrakt må være tillatt i henhold til reglene i anskaffelsesloven og forsyningsforskriften.[2] I brevet uttrykkes følgende:

«Dette er bakgrunnen for at jeg vil understreke at det er handlingsrom i anskaffelsesregelverket for å gjøre endringer i eksisterende kontrakter. Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) har publisert en veileder om dette.»

Hvilken adgang gir forsyningsforskriften til å vurdere slike henvendelser?

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) har publisert flere veiledere som tar for seg reglene om endringer i inngåtte kontrakter i anskaffelsesforskriften. Selv om reglene i forsyningsforskriften ikke er helt like, vil veilederne likevel kunne ha overføringsverdi.

I DFØs Veileder til reglene om offentlige anskaffelser (2018) kapittel 40 gis det noe veiledning om endringsreglene. Videre har man DFØs veileder Endringer i kontrakt – hvilke er lovlige? hvor det blant annet uttrykkes følgende:

«Endringer i inngått kontrakt som ikke er vesentlige og alle endringer som er avtalt i endringsklausuler, er tillatte. Vesentlige endringer er ikke tillatte.»

Det samme gjelder etter forsyningsforskriftens kapittel 24. En artikkel fra DFØ som gir mer konkret veiledning for problemstillingene som oppstår på grunn av invasjonen, er Anskaffelser i en krisetid. I denne uttrykker DFØ:

«De relevante bestemmelser i anskaffelsesforskriften §28-1(1) er følgende:

a. endringer som foretas etter en endringsklausul

b. endringer som medfører en begrenset prisøkning

d. endringer som følge av uforutsette omstendigheter»

Det vil også i forsyningsforskriften (FIF) være disse bestemmelsene som særlig er relevante når nettselskapene skal vurdere henvendelser fra leverandører relatert til konsekvenser av invasjonen. Bestemmelsene fremgår av forsyningsforskriftens kapittel 24.

Det må for det første tas i betraktning om kontrakten allerede inneholder en endringsklausul med en risikoregulering av konsekvensene (FIF § 24 (1) bokstav a). Et eksempel er prisindeksklausuler. I artikkelen «Anskaffelser i krisetid» uttrykkes det at slike klausuler i utgangspunktet vil innebære at prisjusteringen ikke er en vesentlig endring.

Den andre av de relevante bestemmelsene nevnt ovenfor er bestemmelsen om endringer som medfører en begrenset prisøkning (FIF § 24 (1) bokstav b). Merk imidlertid at det er rettslig uklart i hvilken utstrekning denne bestemmelsen kan åpne for å endre kontraktens økonomiske balanse i leverandørens favør, selv om prisøkningen er innenfor bestemmelsens verdigrenser.

Når det gjelder den siste ovennevnte bestemmelsen – endringer som følge av uforutsette omstendigheter (i FIF § 24-1 (1) bokstav d) – uttrykker DFØ:

«De konsekvenser som Russlands invasjon av Ukraina har forårsaket, eller kan føre til, i form av uforholdsmessig store prisøkninger, mangel på varer, leveringsproblemer, etc., kan typisk være hendelser som ikke med rimelighet kunne vært forutsett av oppdragsgiver forut for 24. februar 2022.»

I den utstrekning denne skulle åpne for endringer, oppfordrer DFØ i artikkelen til å avgrense eventuelle prisjusteringer til det som er nødvendig for å fange opp den antakelig midlertidige prisøkningen. DFØ uttrykker også at det bør kreves grundig dokumentasjon av leverandørens økte kostnader. Det er kun reelle økninger i leverandørens kostnader som kan gi adgang til endringer, ikke for eksempel økte kostnader for fremtidig innkjøp av råvarer, uttrykker DFØ.

Sammenfattet bør nettselskapene vurdere, og ta på alvor, henvendelser fra leverandørene om utfordringer som følge av effektene av invasjonen. En slik vurdering bør også foretas selv om det ikke skulle fremgå helt klart om leverandøren etter kontrakten har krav på fristutsettelse/tilleggsvederlag. Skulle det bli aktuelt med endringer i kontrakter underlagt forsyningsforskriften må det vurderes konkret ut fra forholdene i hver enkelt sak om endringen er tillatt etter reglene om endringer i inngåtte kontrakter.

I SVW har vi omfattende erfaring med forsyningsforskriftens regler om endringer i inngåtte kontrakter, og vi vil kunne bistå nettselskapene med både spørsmål om reglene og vurderinger av dem i konkrete saker.


[1] Brevet av 16. september 2022 er tilgjengelig her: https://www.regjeringen.no/contentassets/59c18ce9fecc471d8a57c1439615da17/brev-krevende-tider-for-naringslivet-fleksibilitet-i-offentlige-kontrakter.pdf

[2] Både energi- og statsstøtteregelverket vil, i tillegg til anskaffelsesregelverket, kunne innebære begrensninger i adgangen til å foreta overføringer til leverandøren når slike ikke foretas på markedsvilkår.

Forrige
Forrige

Endringer i prisopplysningsforskriften og forskrift om kraftomsetning og nettjenester

Neste
Neste

Kontraktstilpasning i en ustabil verden