RMEs forslag til ny modell for dekning av utredningskostnader i masket regional- og transmisjonsnett

RME har i sin rapport nr. 7/2025, omtalt i forrige ukes nyhetsbrev, lagt frem omfattende anbefalinger til endringer i regelverket for anleggsbidrag i masket regional- og transmisjonsnettet. Rapporten markerer et mulig veiskille i hvordan tilknytningskostnader skal beregnes og fordeles mellom nettkunder og nettselskaper i tilknytning til dette nettnivået.

Et sentralt forslag gjelder håndteringen av kostnader til nettutredninger. Etter dagens regler kan nettselskap kreve betaling fra kunder når effektbehov og lokalisering ikke er rimelig avklart. Beregningen skal følge metodikken for anleggsbidrag, men i praksis har dette vist seg vanskelig. RME peker på at fastsettelsen av korrekt andel ofte er krevende, og at praksis varierer mellom nettselskaper. Resultatet er et komplekst system med betydelig administrasjon, svak forutsigbarhet og risiko for ulik behandling av sammenlignbare kunder.

RME foreslår derfor å forenkle ordningen. I stedet for å kreve særskilt betaling for nettutredninger anbefales det at disse kostnadene bakes inn det nye standardiserte tilknytningsbidraget. Dette tilknytningsbidraget skal gjelde alle kunder med avtalt kapasitet over 1 MW som ber om tilknytning eller økt kapasitet i masket regional- eller transmisjonsnett. Modellen innebærer at kunden betaler en fast sats per MW etterspurt kapasitet, lik for hele landet. Bidraget vil da dekke både utrednings- og investeringskostnader knyttet til nye eller utvidede tilknytninger, uten behov for detaljerte beregninger i hvert enkelt tilfelle.

RME begrunner endringen med behovet for et enklere, mer forutsigbart og rettferdig system. Ved å samle flere kostnadselementer i ett samlet bidrag kan både kunder og nettselskaper få tidligere og tydeligere prissignaler, og saksbehandlingen kan digitaliseres og standardiseres. RME legger vekt på at det over tid er summen av alle kunders behov som utløser nettinvesteringer, og ikke den siste kunden alene.

Samtidig er det et viktig unntak: de såkalte kundespesifikke kostnadene. Disse gjelder investeringer i nettanlegg som kun kommer én kunde eller et lite antall kunder til gode, for eksempel en ny linje, transformator eller koblingsstasjon for en enkelt industriaktør. Også utredningskostnader skal fortsatt beregnes og faktureres individuelt. RME understreker at dette elementet må videreføres for å bevare lokaliseringssignalet og sikre at de som utløser konkrete investeringer også dekker disse.

Forslaget innebærer dermed et skille mellom kostnader som er felles og generelle – som foreslås håndtert gjennom tilknytningsbidraget – og kostnader som er direkte knyttet til enkeltkunder, som skal dekkes som før. Resultatet blir et mer strømlinjeformet regelverk der utredningskostnadene ikke lenger håndteres separat, men der de individuelle investeringene fortsatt prises etter faktiske forhold.

RME konkluderer med at denne modellen best ivaretar hensynet til forutsigbarhet, enkelhet og rettferdig kostnadsfordeling. Endringen skal etter planen bidra til å redusere administrasjon, gi tydeligere signaler til kundene og legge til rette for raskere tilknytningsprosesser i et stadig mer krevende kraftsystem.

Neste
Neste

Anskaffelsesreglene for å komme ut av dårlige avtaler?