Kunden må betale anleggsbidrag for investeringer som blir utløst når kunden ber om “bedre kvalitet” - men hva ligger egentlig i dette begrepet?
Kontrollforskriften § 16-1 første ledd lyder slik:
“§ 16-1. Når skal nettselskapet fastsette og kreve inn anleggsbidrag
Nettselskapet skal fastsette og kreve inn et anleggsbidrag fra kunden for å få dekket hele eller deler av kostnadsgrunnlaget for investeringene som blir utløst når kunden:
a. blir tilknyttet nettet
b. får økt kapasitet
c. får bedre kvalitet”
Bestemmelsen regulerer når nettselskaper plikter å kreve inn anleggsbidrag. I det følgende skal vi se nærmere på når bokstav c kommer til anvendelse, som regulerer nettselskapers plikt om å kreve inn anleggsbidrag når kunden ber om “bedre kvalitet”.
I høringsdokument 6/2018, uttales følgende om kriteriet "bedre kvalitet" etter § 16-1 første ledd bokstav c:
"Etter bokstav c) skal nettselskapene fastsette og kreve inn anleggsbidrag for å dekke de kostnader som oppstår når en kunde ber om bedre kvalitet. Med bedre kvalitet mener vi at en kunde etterspør andre strengere krav enn den minimumsstandard nettselskapet plikter å tilby etter gjeldende regelverk. Det kan typisk være forespørsel om bedre spenningskvalitet eller strengere tekniske krav til tilknytningen enn det som fremgår av krav i forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet, samt høyrer krav til leveringspålitelighet. Eksempler på dette er tosidig forsyning, eller krav om en bestemt spenningskvalitet."
Uttalelsene i forarbeidene er fulgt opp i oppsummeringsrapport 67/2018.
Videre vises det til vedtak fra RME av 14. september 2022, som gjaldt hvorvidt et nettselskap kunne kreve inn anleggsbidrag etter § 16-1 første ledd bokstav c for arbeid med merking av et solcellepanel. I den anledning uttalte RME følgende (vår understreking):
"Forskrift om kontroll av nettvirksomhet § 16-1 bokstav c fastslår at det kan kreves anleggsbidrag der kunden ber om bedre kvalitet. Å bli plusskunde er ikke å få bedre kvalitet. Heller ikke nettselskapets arbeid med merking av solcellepanel og åpning av HAN porten kan anses for å gi kunden bedre kvalitet."
RME stadfester kort at merkingen av et anlegg ikke medfører at kunden får bedre kvalitet. Dette fremstår heller ikke å være tvilsomt for RME.
Kravet om at kunden må få “bedre kvalitet”, må etter dette forstås slik at det avgjørende er om kunde ber om strengere krav enn den minimumsstandard nettselskapet plikter å tilby etter gjeldende regelverk. I den anledning viser RMEs vedtak at andre forhold, som f.eks. merking av et solcellepanel, ikke nødvendigvis er å regne som en bestilling av “bedre kvalitet", idet dette gjelder forhold uten betydning for den tekniske leveransen.