KOFA med nye avgjørelser om miljøbestemmelsen

KOFA har så langt i august allerede rukket å avsi tre avgjørelser knyttet til miljøbestemmelsen i anskaffelsesforskriften § 7-9, som tilsvarer miljøbestemmelsen i forsyningsforskriften § 7-9.

I alle avgjørelsene hadde oppdragsgiver benyttet unntakene i § 7-9, og i samtlige avgjørelser ble oppdragsgiver funnet å ha brutt bestemmelsen. I én av konkurransene kom KOFA også til at feilen medførte plikt for oppdragsgiver til å avlyse konkurransen.

Avgjørelsene viser at det fortsatt er behov for å bevisstgjøre oppdragsgivere om hva som kreves for å oppfylle vilkårene for å benytte unntaksbestemmelsene. Særlig går det igjen at mange ikke oppfyller begrunnelsesplikten. Forskriften krever at unntaksbestemmelsen skal «begrunnes i anskaffelsesdokumentene». Dette forutsetter at oppdragsgiver før anskaffelsen har vurdert om det er «klart» at det å stille krav gir en bedre klima- og miljøeffekt enn å bruke tildelingskriterier.

Dersom unntaket om å stille krav i kravspesifikasjonen skal brukes i stedet for å vekte miljø med 30 prosent som tildelingskriterium, må det tydelig fremgå av anskaffelsesdokumentene hvorfor kravene samlet sett medfører at det er “klart” at disse gir en bedre klima- og miljøeffekt enn et tildelingskriterium vektet 30 prosent.

Nedenfor følger en kort oversikt over og lenker til sakene. Dette er nyttig lesning for å se hvordan KOFA vurderer unntakene i forskriften.

  • KOFA 2025/0819: Oppdragsgiver gjennomførte en åpen anbudskonkurranse for anskaffelse av tjenester relatert til sommervedlikehold av kommunale veier, grøntområder og plasser mv. Klager anførte at oppdragsgiver hadde brutt regelverket ved å ikke vekte klima og miljø med 30 prosent som tildelingskriterium. Det ble også anført at oppdragsgiver hadde brutt regelverket ved evalueringen av tildelingskriteriene «Klima og Miljø» og «Pris». Klagenemnda kom til at oppdragsgiver hadde brutt regelverket ved å ikke vekte klima og miljø med 30 prosent som tildelingskriterium. Øvrige anførsler ble ikke behandlet.

  • KOFA 2025/0801: Oppdragsgiver gjennomførte en konkurranse etter forskriften del IV for anskaffelse av rammeavtale for arbeidsmarkedsopplæringskurs innen yrkessjåførfaget. Klager anførte at det ikke var adgang til å gjøre unntak fra plikten til å oppstille krav eller kriterier knyttet til klima og miljø, at det ikke var gitt tilstrekkelig begrunnelse for bruk av unntaket, og at oppdragsgiver pliktet å oppgi maksimal verdi på rammeavtalene i kunngjøringen. Det ble også anført at oppdragsgiver var forpliktet til å avlyse konkurransen. Klagenemnda kom til at vilkårene for bruk av unntaksbestemmelsen i § 7-9 (5) ikke var oppfylt, og at det forelå avlysningsplikt.

  • KOFA 2025/0766: Oppdragsgiver gjennomførte en anskaffelse av pasienttransporttjenester for fylkene Nordland samt Troms og Finnmark. Klager anførte at vilkårene for å benytte unntaket i § 7-9 fjerde ledd ikke var oppfylt, og at oppdragsgivers utforming av miljøkravet var i strid med de grunnleggende prinsippene i loven § 4. Det ble også anført at begrunnelsesplikten i § 7-9 fjerde ledd var brutt. Subsidiært mente klager at oppdragsgiver under forhandlingene hadde gitt valgte leverandør opplysninger om klagers tilbud i strid med anskaffelsesforskriften § 23-10. Klagenemnda kom til at begrunnelsesplikten var brutt, men at feilen ikke kunne ha påvirket resultatet av konkurransen. Ingen av klagers øvrige anførsler førte frem.

Forrige
Forrige

Effektrettigheter - prinsipiell sak brakt inn for RME

Neste
Neste

RME avviste uenighetssak om flytting av et nettanlegg