Husk å henvise til riktig utslippsstandard i miljøkrav
KOFA med avgjørelse om brudd på anskaffelsesregelverket ved evaluering av miljøkrav
KOFA har nylig avsagt en avgjørelse hvor oppdragsgiver ble funnet å ha brutt anskaffelsesregelverket ved evalueringen av miljøkrav knyttet til anleggsmaskiner og lastebiler.
Bakgrunnen for saken var en konkurranse om bygging av kommunale hovedledninger for vann og avløp. Konkurransen ble gjennomført etter anskaffelsesloven og forsyningsforskriften del I.
I konkurransen ble det oppstilt et miljøkriterium hvor leverandørene skulle beskrive tiltak for å ivareta miljøet. De skulle blant annet redegjøre for virksomhetens miljømål, hvilke tiltak som var iverksatt for å nå disse, samt hvordan massetransporten i prosjektet skulle håndteres. I tillegg måtte leverandørene beskrive maskinparken som skulle benyttes, herunder motor- og utslippsstandard, årsmodell, sertifisering, type drivstoff m.m. Det ble stilt et uttrykkelig krav om at "[a]nleggsmaskiner og lastebiler skal minimum ha Euro 6-motorer."
Ved evalueringen fikk den valgte leverandøren blant annet uttelling for å tilby anleggsmaskiner som oppfylte utslippsstandardene Steg 4 (IV) og Steg 5 (V).
En av de øvrige leverandørene klaget på tildelingen og anførte flere brudd på regelverket. Klageren påpekte blant annet at det var i strid med regelverket å gi uttelling for anleggsmaskiner som oppfylte kravet om Euro 6-motorer, ettersom Euro 6 er en utslippsstandard som kun gjelder kjøretøy som kjører på vei – ikke anleggsmaskiner. Ifølge klageren var det derfor i strid med forutberegnelighetsprinsippet å evaluere anleggsmaskiner opp mot et krav som ikke kunne oppfylles.
Oppdragsgiver argumenterte med at leverandørene måtte forstå kravet slik at det omfattet Euro 6 eller "tilsvarende" standarder, og påpekte at ingen hadde stilt spørsmål ved formuleringen i tilbudsfasen.
KOFAs vurdering
KOFA var enig med klager. Nemnda la til grunn at oppdragsgiver hadde fastsatt et minimumskrav om Euro 6-motorer, og at det dermed kun var motorer som tilfredsstilte kravene i Euro 6 eller bedre som skulle gis uttelling.
Oppdragsgiver hadde ikke redegjort for hvorfor utslippsstandardene Steg 4 (IV) og Steg 5 (V) skulle anses som tilsvarende Euro 6. KOFA påpekte at Euro 6 er en standard som gjelder for kjøretøy på vei, basert på utslipp per kjørte kilometer, mens Steg-standardene gjelder anleggsmaskiner og baseres på utslipp per kilowattime. Den strengeste standarden for anleggsmaskiner er Steg 5 (V), mens Steg 4 (IV) er mindre streng.
Selv om både Euro 6 og Steg-standardene regulerer utslipp av lignende stoffer (for eksempel klimagasser og partikler), er de ikke direkte sammenlignbare. Kravet om Euro 6 var derfor kun mulig å oppfylle for lastebiler og andre kjøretøy, ikke for anleggsmaskiner.
KOFA konkluderte med at det ikke var forutberegnelig for leverandørene at oppdragsgiver skulle legge til grunn at maskiner som oppfylte Steg 4 (IV) eller Steg 5 (V) skulle gis uttelling. Særlig ble det påpekt at Steg 4 (IV) verken er den nyeste eller den strengeste utslippsstandarden for anleggsmaskiner. Oppdragsgiver hadde dermed brutt prinsippet om forutberegnelighet i anskaffelsesloven § 4.
Betydningen av avgjørelsen
KOFA baserte sin avgjørelse på en tolkning av konkurransegrunnlaget. Selv om enkelte av nemndas resonnementer kan diskuteres, er det et klart utgangspunkt i anskaffelsesregelverket at oppdragsgiver bærer risikoen for uklarheter i konkurransegrunnlaget.
Avgjørelsen er en viktig påminnelse om at både minstekrav og tildelingskriterier må utformes presist. Den illustrerer også at evaluering av miljøkriterier stiller høye krav til oppdragsgivers kompetanse, herunder kunnskap om hvilke utslippsstandarder som gjelder for ulike typer kjøretøy og maskiner.
I denne konkurransen hadde oppdragsgiver ikke vært tilstrekkelig grundig med hensyn til forskjellene mellom utslippsstandarder for henholdsvis vei- og anleggsmaskiner, noe som førte til brudd på anskaffelsesregelverket.