Kan anskaffelsesforskriften gjelde for nettselskaper?
I prinsippet er spørsmålet om hvilken forskrift anskaffelsen reguleres av et spørsmål som må vurderes konkret for hver enkelt anskaffelse. Det er kun dersom den konkrete anskaffelsen er “knyttet til” utøvelsen av forsyningsaktivitet at anskaffelsen er underlagt forsyningsforskriften, jf. § 1-1.
En del oppdragsgivere i forsyningssektorene foretar den ene dagen en anskaffelse som er underlagt forsyningsforskriften og den annen dag en anskaffelse som er underlagt anskaffelsesforskriften. Dette reiser spørsmål ved om nettselskaper kan ha anskaffelser som ikke er “knyttet til” forsyningsaktivitet, og som dermed faller innunder anskaffelsesforskriften.
Tilknytningskravet (“knyttet til”) er i praksis ikke tolket strengt. Det er ikke avgjørende at kontrakten er likeartet som de oppdragsgivere utenfor forsyningssektorene inngår, eksempelvis kantinetjenester, faktureringsløsninger og bygganskaffelser.
Energiregelverkets krav om selskapsmessig og funksjonelt skille innebærer et nettselskaper kun driver med nettvirksomhet. Videre har Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) lagt til grunn at når en oppdragsgiver kun driver forsyningsvirksomhet vil tilknytningskravet alltid være oppfylt, slik at samtlige anskaffelser vil være underlagt forsyningsforskriften. For alle praktiske formål kan det derfor legges til grunn at det kun er forsyningsforskriften - ikke anskaffelsesforskriften, konsesjonskontraktforskriften eller forskrift og forsvars- og sikkerhetsanskaffelser - som kommer til anvendelse for nettselskapers anskaffelser.
Det må imidlertid tas et forbehold. Nettselskapets anskaffelse vil være underlagt anskaffelsesforskriften dersom nettselskapet i kunngjøringen eller konkurransegrunnlaget på tilstrekkelig klar måte har bundet seg til å følge denne. Selv om det er adgang til å forplikte seg til å følge en strengere del av regelverket, er det vanskelig å tenke seg noen god grunn til at et nettselskap skal gjøre dette. Vi har imidlertid tidvis erfart at oppdragsgivere har benyttet en mal til konkurransegrunnlag hvor det har blitt hengende igjen henvisning til en del av regelverket som anskaffelsen ikke egentlig er underlagt og som man ikke ønsker å følge.