Innkreving av anleggsbidrag: Hva ligger i kravet om at investeringen må være “utløst” av kunden?

Kontrollforskriften § 16-1 regulerer når nettselskapene skal fastsette og kreve inn anleggsbidrag. Anleggsbidraget skal dekke hele eller deler av kostnadsgrunnlaget for de investeringer som blir “utløst” av kundens bestilling om tilknytning, økt kapasitet eller bedre kvalitet.

I vedtak fra Energiklagenemnda av 21. mars 2024 (Klagenemndas avgjørelse (nve.no)) kom nemnda med nyttige avklaringer knyttet til forståelsen av vilkåret om at investeringen må være “utløst” av kunden. Nemnda uttaler følgende:

«Ordlyden «utløst» tilsier at det kun er kostnadene som er nødvendige for selve tilknytningen som kan kreves helt eller delvis dekket. Mer generelle utbedringer som foretas i forbindelse med tilknytningen, men som ikke er nødvendig for tilknytningen, vil derfor måtte anses å være utenfor ordlyden.»

Og videre:

«Det er nettselskapene som er ansvarlige å overholde kravene til leveringskvalitet etter forskriften. Videre har den økonomiske reguleringen av nettselskapene som formål at nettet skal driftes, utnyttes og utvikles på en samfunnsmessig rasjonell og effektiv måte. Med dette som utgangspunkt er det etter nemndas syn nærliggende å tillegge nettselskapets vurderinger knyttet til behovet for investeringer stor vekt. Likevel må selskapet kunne dokumentere at det foreligger et reelt behov for investeringer utløst av at klager blir tilknyttet nettet, for at selskapet skal kunne kreve anleggsbidrag.»

Deretter viste nemnda til nettselskapets begrunnelse for deres valg av tilknytningsløsning:

«I denne saken har nettselskapet fremlagt utfyllende redegjørelser knyttet til behovet for en mer omfattende tilknytningsløsning.

(…)

På bakgrunn av dette finner nemnda at nettselskapet har dokumentert et reelt behov for den oppdaterte løsningen som ble valgt. Investeringene ble «utløst» av å koble klagers kraftverk til nettet jf. kontrollforskriften§ 16-1 første ledd bokstav a.»

Merk også følgende avsluttende bemerkning fra nemnda:

«Nettselskapet står […] ikke fritt til å velge enhver løsning, de må dokumentere et reelt behov for løsningen de har valgt.»

Kravet om at en investering må være «utløst» av kunden må etter dette forstås slik at det kun er kostnader som er nødvendige for å imøtekomme kundens bestilling om tilknytning, økt kapasitet eller bedre kvalitet som kan innkreves.

Nettselskapet står ikke helt fritt til å velge løsning, men deres vurderinger vil tillegges stor vekt, og det må kunne dokumenteres at det er et reelt behov for valgt løsning.

Forrige
Forrige

Må man avvise leverandører som leverer kvalifikasjonssøknader etter fristen?

Neste
Neste

Digitalsikkerhetsloven, enda mer for nettselskapene å holde orden på