Krav til skriftlig avtale om anleggsbidrag

Forskrift for omsetningskonsesjonærer § 16-4 stiller nærmere krav til form og innhold for avtaler om anleggsbidrag. Bestemmelsen lyder slik:

“Nettselskapet skal inngå skriftlig avtale om anleggsbidrag direkte med kunde.

Avtalen skal spesifisere hva kunden har bestilt, estimert anleggsbidrag, og estimert tidspunkt for ferdigstillelse av nettanlegget.”

Dersom kravene til skriftlighet og innhold ikke overholdes, kan nettselskapet miste sitt krav på anleggsbidrag. Dette ble fastslått i vedtak fra Energiklagenemnda av 25. januar 2024, hvor nettselskapet mistet sitt betalingskrav som følge av at det ikke var inngått en skriftlig avtale (vår utheving):

«Nemnda finner at endring av nettanlegget ble utløst av klager og at nettselskapet derfor i utgangspunktet kunne ha fastsatt og krevd inn betaling med hjemmel i kontrollforskriften § 17-4. I likhet med RME mener imidlertid nemnda at krav om betaling for endring av nettanlegg etter § 17-4 første ledd, er betinget av at det foreligger en skriftlig avtale i samsvar med § 16-4, noe som ikke er oppfylt i dette tilfellet. Partene er enige om at det ikke foreligger en skriftlig avtale og nettselskapet har akseptert at de ikke kan kreve betaling fra klager. Nemnda finner derfor ikke grunn til å foreta noen nærmere vurdering av dette spørsmålet. Nemnda konkluderer med at nettselskapet ikke har hjemmel til å kreve betaling for endring av nettanlegget etter kontrollforskriften § 17-4 i denne saken.»

Dette viser betydningen av at de prosessuelle kravene i forskrift for omsetningskonsesjonærer kapittel 16, herunder kravet om skriftlig avtale etter § 16-4, overholdes.

Det bemerkes at de samme prosessuelle reglene, herunder kravet om skriftlig avtale etter § 16-4, i stor grad gjelder tilsvarende for tariffering av andre nettjenester etter § 17-4, jf. § 17-4 (2) som for anleggsbidrag.

Neste
Neste

Revisjon av Statnetts tilknytningsprosess