Mangler ved dokumentasjon som grunnlag for å nekte overtakelse

Iht. NS 8407 pkt. 36.1 skal totalentreprenøren sørge for å ha gjennomført igangsetting, kontroll, testing og innregulering av de tekniske anleggene tidsnok til at dokumentasjon for dette kan oversendes byggherren tre uker før overtakelse. Totalentreprenøren skal også levere forvaltnings-, drifts- og vedlikeholdsdokumentasjon (FDV-dokumentasjon) tre uker før påbegynnelsen av overtakelsesforretningen.

Disse fristene var tema i en nylig avsagt dom fra Hålogaland lagmannsrett. Bodø kommune var byggherre, kontrakten var basert på NS 8407 og det var særskilt avtalt en egen dagmulkt med 0,2% av kontraktssummen for oversittelse av ovennevnte frist.

Dommen er innom en rekke interessante spørsmål knyttet til kravene til FDV-dokumentasjon. Særlig interessant for nettselskapene er uttalelsen om at det er entreprenøren som er ansvarlig for å sannsynliggjøre hva som faktisk ble levert innen fristen - i motsetning til det entreprenøren hevdet: at det var byggherren som var ansvarlig for å gjennomgå alt som var overlevert før fristen og deretter eventuelt påpeke mangler. Dette var særlig relevant i denne saken hvor alt var overlevert på en minnepinne hvor det ikke var mulig å rekonstruere innholdet på det aktuelle tidspunktet.

I lys av dette, sammenholdt med en del andre indisier, konkluderte lagmannsretten med at FDV-dokumentasjonen ikke var komplett innen fristen, og totalentreprenøren ble ilagt dagmulkt. Dette gav for øvrig også grunnlag for å nekte overtakelse av selve kontraktsgjenstanden, som også medførte dagmulkt.

Forrige
Forrige

Klima og miljøkrav i anskaffelser under EØS-terskelverdi

Neste
Neste

Hvilke deler av nettet eies av kunden?