Motstrid mellom kontraktsdokumenter

Det forekommer ikke sjeldent at det i entrepriseposjekter, i forbindelse med kontraktsinngåelsen eller senere, avholdes møter hvor det foretas avklaringer knyttet til den praktiske gjennomføringen av prosjektet.

Særlig i forbindelse med møter som gjennomføres før kontraktsinngåelsen, og hvor referater mv. gjøres til en del av kontraktsdokumentene, viser en ny dom fra Gulating lagmannsrett hvor viktig det er å uttrykke seg klart og sikre formalitet rundt eventuelle endringer av tidligere beskrevet løsning.

Sentralt i saken var spørsmålet om det i et avklaringsmøte som ble gjennomført fem måneder før kontraktsinngåelsen var avtalt at enkelte detaljerte krav til en brannvegg i konkurransegrunnlaget ikke lenger var en del av “kontraktsgjenstanden” jf. NS 8407 punkt 14. .

Lagmannsretten kom til at det ikke var motstrid mellom referatet fra avklaringsmøtet og konkurransegrunnlaget, blant annet på bakgrunn av at det måtte stilles strengere krav til klarhet dersom partene hadde ment å avtale en så vidt omfattende endring av kontraktsgjenstanden.

Dommen kan leses i sin helhet her.

Forrige
Forrige

Neste ukes webinar: Nettilknytning og fordeling av kapasitet

Neste
Neste

Håndtering av kunder som ønsker fibertilknytning