Viktigere enn noen gang å skrive gode begrunnelser for valg av leverandør.

EU-domstolen har i sak C-532/20 lagt til grunn at en preklusiv klagefrist, tilsvarende fristen for fremsette midlertidig forføyning i forsyningsforskriften § 16-5, ikke begynner å løpe før det foreligger en tilstrekkelig begrunnelse for oppdragsgiverens beslutning. Domstolen legger til grunn at dersom fristen begynner å løpe før leverandøren har fått en akseptabel begrunnelse innskrenkes i realiteten retten til effektive rettsmidler. Avgjørelsen medfører en rettslig usikkerhet knyttet til utgangspunktet også for andre viktige frister, herunder karensfristen ved valg av leverandør.

Selv om karensfrist etter tildeling av en kontrakt ikke var direkte omhandlet i saken kan begrunnelsen tilsi at det samme bør gjelde her, altså at heller ikke karensfristen begynner å løpe før oppdragsgiver har gitt en lovlig begrunnelse for valg av tilbyder.

En slik regel vil i så fall være annerledes enn det som tidligere er lagt til grunn av departementet (NOU 2010:2 Håndhevelse av offentlige anskaffelser s. 157) og KOFA (bl.a. sak nr. 2017/47 avsnitt 40), hvor det er uttalt at karensperioden løper uavhengig av om oppdragsgiver har gitt en tilstrekkelig god begrunnelse.

Spørsmålet om utgangspunktet for karensfristen har etter det vi kjenner til ikke vært tema for KOFA etter EU-domstolens avgjørelse, men det er etter vår oppfatning grunn for nettselskapene til å være enda nøyere i utformingen av begrunnelser for valg av leverandør i lys av avgjørelsen. En inngåelse av kontrakt før utløpet av karensfristen (fordi begrunnelsen ikke har vært tilstrekkelig) vil fort anses som et alvorlig brudd på regelverket.

Vi vet at det ofte oppleves utfordrende å formulere begrunnelser som oppfyller forskriftens krav om at begrunnelsen skal inneholde en redegjørelse for det valgte tilbudets egenskaper og relative fordeler i samsvar med tildelingskriteriene (jf. forsyningsforskriften § 21-1).

Vi i SVW bistår gjerne med både utforming og kvalitetssikring av meddelelser og begrunnelser.

Forrige
Forrige

Åpenhetsloven - viktig avklaring knyttet til taushetsbelagte opplysninger

Neste
Neste

Webinar del 5 - Anleggsbidrag i regional- og transmisjonsnettet