Åpenhetsloven - viktig avklaring knyttet til taushetsbelagte opplysninger

Åpenhetsloven har som kjent vært i kraft snart et år. I forbindelse med innsynsbegjæringer er det etter § 6 i loven anledning til å gi avslag i tilknytning til opplysninger som er taushetsbelagte. Underlig nok så passer ikke denne bestemmelsen overfor opplysninger som er konfidensielle etter energiloven med forskrifter. Inntil videre har vi derfor gitt våre klienter råd om å vise til det energirettslige regelverket i de tilfellene det har vært nødvendig å gi avslag, samt i forbindelse med utarbeidelse av de interne instruksene alle må utarbeide.

På grunn av stort “trykk” og mye usikkerhet knyttet til dette spørsmålet kontaktet vi nylig Forbrukertilsynet, som “forvalter” åpenhetsloven, for å få en formell skriftlig avklaring. Forbrukertilsynet bekreftet vår oppfatning, og ga også uttrykk for at det er noe man må se nærmere på.

Nedenfor er korrespondansen med tilsynet inntatt i sin helhet:

Vårt spørsmål:

Hei,

Vi representerer en rekke aktører i energibransjen, nærmere bestemt nettselskapene.

Disse selskapene forvalter veldig mye informasjon som er underlagt streng taushetsplikt etter energiloven med forskrifter. Dette er såkalt kraftsensitiv informasjon, se blant annen kraftberedskapsforskriften.

Ingen av avslagsgrunnene i lovens § 6 synes å passe helt i disse tilfellene – skal man da vise til denne i det hele tatt – eller bare enkelt vise til de aktuelle bestemmelsene i energiregelverket?

Forbrukertilsynets svar:

Hei,

Takk for henvendelse. Dette er et godt spørsmål og noe vi skal utrede nærmere. Det er lignende tilfeller også for andre regelverk.

Frem til vi publiserer veiledning på dette, anbefaler vi at man viser til de aktuelle bestemmelsene i energiregelverket for å informere om det rettslige grunnlaget for avslaget, uavhengig av om det er hjemlet i åpenhetsloven. Virksomheten må også orientere om adgangen til og fristen for å kreve nærmere begrunnelse for avslaget, samt at Forbrukertilsynet er tilsyns- og veiledningsorgan. Dersom informasjonssøkeren ber om en slik begrunnelse innen tre uker fra avslaget ble mottatt, må virksomheten gi skriftlig begrunnelse snarest mulig og senest tre uker etter at kravet om nærmere begrunnelse ble mottatt. 

Det er likevel greit å notere at det forventes at virksomheten forsøker å tilpasse svaret sitt for å unngå å oppgi taushetsbelagte opplysninger og samtidig, at de besvarer med så mye informasjon som mulig før de eventuelt avslår informasjonskravet

Dersom noen ønsker å få gjenpart av den originale e-post utvekslingen er det bare å ta kontakt på e-post rja@svw.no.

Forrige
Forrige

RME er fornøyd med nettselskapenes håndtering av strømstøtteordningen

Neste
Neste

Viktigere enn noen gang å skrive gode begrunnelser for valg av leverandør.