Beredskap og anskaffelser

Beredskapsforskriften oppstiller strenge krav til nettselskapene knyttet til sikringstiltak og beskyttelse av kraftsensitiv informasjon. Samtidig krever anskaffelsesregelverket at anskaffelser over EØS-terskelverdi skal kunngjøres i hele EØS-området. Slik anskaffelser vil i mange tilfeller kunne inneholde anskaffelsesdokumenter med kraftsensitive opplysninger. I mange tilfeller synes derfor beredskapsforskriften og forsyningsforskriften å være i “konflikt” med hverandre. Hvordan kan slike “konflikter” løses - kan visse beredskapsanskaffelser unntas i sin helhet fra anskaffelsesregelverket?

Det korte svaret på spørsmålet er ja. Forsyningsforskriften inneholder flere bestemmelser som kan gi hjemmel til å unnta anskaffelser fra reglene om kunngjøring og konkurranseutsetting. Et aktuelt eksempel i beredskapstilfeller er bestemmelsen i § 2-2 (2) hvor det fremgår at:

“Anskaffelsesloven og forskriften gjelder ikke dersom anvendelsen av disse vil forhindre oppdragsgiveren fra å ivareta vesentlige sikkerhetsinteresser. Anskaffelsesloven og forskriften gjelder likevel dersom oppdragsgiveren kan ivareta disse interessene ved mindre inngripende tiltak, for eksempel ved å pålegge leverandørene taushetsplikt.” [vår understrekning]

Det følger av denne bestemmelsen at det er mulig å foreta en direktetildeling av kontrakt hvor dette er nødvendig for å ivareta “vesentlige sikkerhetsinteresser” og disse sikkerhetsinteressene ikke kan ivaretas med mindre inngripende midler. Andre relevante unntakshjemler finnes blant annet i forsyningsforskriften § 9-2 og § 9-3.

Det er er nyttig å kjenne til disse unntakshjemlene da de vil kunne være et nyttig verktøy i arbeidet med å ivareta kravene til informasjonssikkerhet i anskaffelser. Det er imidlertid grunn til å merke seg at unntak fra anskaffelsesregelverket som hovedregel tolkes strengt, og at det er oppdragsgiveren som har bevisbyrden for at vilkårene for unntak er oppfylt. Det er derfor viktig at det foretas en konkret og grundig vurdering av om unntaksvilkårene er oppfylt før man eventuelt unnlater å kunngjøre en konkurranse basert på sikkerhets- og beredskapshensyn.

Forrige
Forrige

Hvilken betydning har tinglysning?

Neste
Neste

“Anleggsbidrag” etter kontrollforskriften § 17-4a