Forslag til endringer i energiloven - etterundersøkelse og omgjøring

Som nevnt i forrige uke sendte Energidepartementet før sommeren en rekke forslag til endringer i energiloven på høring. Blant disse forslagene finner vi nye bestemmelser om plikt til etterundersøkelser, samt mulighet til å endre tildelte konsesjoner. Begge endringene kan få betydning for nettanlegg.

Ny § 10-1a Etterundersøkelser foreslås som følger:

Konsesjonæren kan i driftsperioden pålegges å utføre og bekoste undersøkelser av tiltakets virkninger for miljø eller annen arealbruk. Pålegget skal angi nødvendige rammer for undersøkelsene. Kostnadene ved pålegget skal stå i rimelig forhold til tiltakets antatte skadevirkninger og antatt nytte av undersøkelsene.

Undersøkelsesrapportene med tilhørende materiale skal stilles til rådighet for konsesjonsmyndigheten.

Bestemmelsen er ment å benyttes for å kreve undersøkelser av anleggets virkninger for miljø og annen arealbruk som det er rimelig grunn til å tro at ikke ble tilfredsstillende undersøkt i forkant av konsesjonstildeling. Dette kan eksempelvis være aktuelt der nettanlegg etableres i sårbare områder.

Bestemmelsen er en «kan»-bestemmelse, hvilket innebærer at konsesjonsmyndigheten ikke har plikt til å pålegge etterundersøkelse selv om vilkårene er oppfylt. Dersom eksempelvis en utenforstående ber om etterundersøkelser, avgjør konsesjonsmyndigheten ut fra en skjønnsmessig vurdering om anmodningen skal tas vurderes. Denne vurderingen er ikke et enkeltvedtak, og kan således ikke påklages.

Ny § 10-4 Omgjøring får følgende nye ordlyd dersom departementets forslag blir vedtatt:

I særlige tilfeller kan tillatelser endres av hensyn til allmenne og private interesser.

Det skal tas hensyn til kostnadene en endring vil påføre konsesjonæren og de fordeler og ulemper endringen for øvrig vil medføre.

Endring av tillatelser kan også foretas etter søknad fra konsesjonæren. Bestemmelsen i § 2-2 gjelder tilsvarende.

Denne bestemmelsen lyder i dag slik:

I særlige tilfelle kan de fastsatte vilkår endres av hensyn til allmenne interesser. Det skal tas hensyn til kostnadene en endring vil påføre konsesjonæren og de fordeler og ulemper endringen for øvrig vil medføre.

Endringer i vilkårene kan også foretas etter søknad fra konsesjonæren. Bestemmelsene i § 2-1 får anvendelse så langt de passer.

Ordlyden «vilkår» og «vilkårene» i første og annet ledd erstattes med «tillatelser». Dette tydeliggjør at endringer etter § 10-4 kan komme til anvendelse ved samtlige endringer av en tillatelse, ikke bare konkrete vilkår gitt i forbindelse med tillatelsen. Også opphevelse av en tillatelse/konsesjon i sin helhet kan således være aktuelt.

Bestemmelsen gjelder videre omgjøring av alle typer tillatelser gitt i medhold av loven, inkludert konsesjoner og vedtak om godkjenning av detaljplan. Første ledd endres slik at private interesser blir et relevant hensyn ved vurderingen av om det er grunnlag for omgjøring, altså begrenses vurderingstemaet ikke bare til allmenne interesser. Eksempler på private interesser er naboer, grunneiere, reindrift eller andre berørte rettighetshavere.

Det er ikke unaturlig å anta at det vil kunne være en sammenheng mellom den nye bestemmelsen om etterundersøkelser og utvidelse av adgang til å omgjøre, og i ytterste konsekvens oppheve, konsesjoner.

Forrige
Forrige

Tariff for ikke-fjernavleste måleverdier

Neste
Neste

Viktige regelendringer som trådte i kraft 1. juli 2024