Hvordan bør effektreservasjon formidles?

Mens vi venter på departementets endringsforslag knyttet til modenhet og reservasjon (les mer her), kan det være interessant å se nærmere på et spørsmål vi ofte får:

Hvordan skal reservasjon av effekt formidles til nettkunden?

Rettslig sett er det ikke noe fasitsvar på dette spørsmålet.

I vår rådgivningen til norske nettselskaper har det imidlertid etter hvert utviklet seg en praksis som synes å fungere bra:

  1. Egen avtale

    I komplekse saker kan det være naturlig å innta reservasjonene i en separat avtale. I denne avtalen bør det tydelig fremkomme hvilken effekt som reserveres, samt kriteriene for modenhetsvurderingen og, ikke minst, hva som skal til for at at reservasjonen faller bort. Avtaler som inngås bør gjenspeile hovedtrekkene i det forskriftsforslaget som ligger inne til behandling i departementet, med forbehold om endringer som eventuelt kommer i den forbindelsen. Fordelen med en avtale i komplekse saker at man uttrykkelig får nettkundens aksept.

  2. Brev

    I mindre komplekse saker kan det være tilstrekkelig å sende et brev, av enklere format enn avtalen, der reservasjonen bekreftes.

    Hovedtrekkene som bør inn i avtalen bør imidlertid også gjengis i brevet.

  3. Inntas i anleggsbidragsavtale

    I de helt enkle forholdene, med lavt effektuttak, vil det være tilstrekkelig med et eget kortfattet punkt i anleggsbidragsavtalen.

Vi SVW jobber daglig med problemstillinger knyttet til reservasjon av effekt, og bistår selvsagt ved behov!

Forrige
Forrige

Forslag til ny lov om forsyningsanskaffelser

Neste
Neste

Ny dom om byggherrens endringskompetanse - "15 %-grensen"