Modenhetsvurderinger: Forslag til nye regler
Som vel de aller fleste nå har fått med seg har Energidepartementet nylig sendt et utkast til nye regler for vurdering av nettkunders modenhet ved nye tilknytninger på høring. I dette nyhetsbrevet går vi mer grundig gjennom departementets forslag, og fremsetter våre egne refleksjoner.
For å yte de omfattende endringsforslagene rettferdighet har vi laget et forholdsvis grundig nyhetsbrev. Av hensyn til leseprosessen har vi limt inn forskriftsforslaget, delt opp de ulike paragrafene, og deretter innsatt våre merknader fortløpende.
Vi gjør oppmerksom på at forslaget er på høring, og at det kan bli endret før endelig vedtakelse. Høringsfristen er kort, 7. august, og departementet har signalisert et ønske om ikrafttredelse i løpet av høsten 2024.
SITAT:
§ 3-4 Plikt til å foreta modenhetsvurdering
Tilknyttende nettselskap skal uten ugrunnet opphold gjennomføre en modenhetsvurdering av forespørsler om tilknytning eller økt kapasitet for uttak eller innmating av elektrisk energi på 1 MW eller mer. For forespørsler om 30 MW eller mer i distribusjonsnettet, skal overliggende regionalnettselskap gjennomføre vurderingen. For forespørsler om 100 MW eller mer, skal Statnett gjennomføre vurderingen. Plikten gjelder ikke for forespørsler fra et nettselskap.
MERKNAD SVW:
Departementet innfører et skille som RME ikke hadde med i sitt forslag:
Alle modenhetsvurderinger over 100 MW skal foretas av Statnett, og overliggende nett skal foreta vurderingen når forespørselen er på mellom 30 og 100 MW.
Vi har følgende merknader til dette:
Veldig mange nettselskaper saksbehandler i dag tilknytningssaker på regionalnettet på langt mer enn 100 MW, og det er etter vår oppfatning naturlig at vurderingen foretas av det selskapet som også har den direkte kontakten med nettkunden. Dette bør likevel gjøres i samråd med overliggende nett. Vår erfaring er eksempelvis at samarbeidet mellom regionalnettseier og Statnett i komplekse saker fungerer bra.
Vi mener at det samme må gjelde for tilknytninger mellom 30 og 100 MW: vurderingen bør foretas av tilknyttende nettselskap i ethvert tilfelle, men da i samråd med overliggende nett ved behov.
De nye reglene vil forutsette ganske tett oppfølgning av aktøren, ikke minst med tanke på fremdriftsplaner og rapportering, som til sist kan føre til tap av kapasitet. Det er naturlig at dette gjøres av tilknyttende nettselskap som har den direkte dialogen med kunden.
SITAT:
Modenhetsvurderingen skal som minimum baseres på følgende modenhetskriterier:
a) reelt kapasitetsbehov
b) tidspunkt for bruk av kapasiteten
c) forpliktende fremdriftsplan
d) status på relevante tillatelser og avtaler
e) lokalisering, og
f) finansieringsplan.
MERKNAD SVW - generelt:
I likhet med RME foreslår departementet at det skal være mulig å etablere flere modenhetskriterier enn de som er listet opp i bokstav a til f. Kravene til nøytral opptreden og plikten til å sørge for markedsadgang til ikke-diskriminerende og objektive vilkår må imidlertid overholdes, jf. NEM §§ 4-6 og 4-14.
Det vil også være mulig å differensiere modenhetskravene, eksempelvis på ulike kundekategorier. Også her må imidlertid kravene til likebehandling og nøytralitet være oppfylt.
De opplistede modenhetsvurderingene må alle være med, de kan således ikke fjernes fra vurderingen.
Alle krav skal være gjort kjent på forhånd og være enkelt tilgjengelig i skriftlig form.
MERKNAD SVW - knyttet til hvert enkelt punkt i opplistningen:
Reelt kapasitetsbehov:
Reelt kapasitetsbehov i andre ledd bokstav a) peker på den kapasitet aktøren faktisk har behov for.
Modenhetsvurderingen skal avdekke hvilket reelt kapasitetsbehov prosjektet har, og at omfanget er realistisk. Formålet er naturlig nok ikke å “binde opp” mer kapasitet enn nødvendig.
Tidspunkt for bruk av kapasiteten:
Aktøren må vite på hvilket tidspunkt kapasiteten skal tas i bruk.
Dersom kapasitetsbehovet utvikles trinnvis, bør nettselskapet vurdere å modenhetsvurdere de ulike trinnene enkeltvis, og reservere også kapasiteten trinnvis.
Forpliktende fremdriftsplan:
Aktøren må ha planlagt hvordan og når prosjektet skal være klart for innmating eller uttak fra nettet, slik at andre og mer modne prosjekter blokkeres. Fremdriftsplanen skal være realistisk og oppdatert.
Status på relevant tillatelser og avtaler:
Aktøren må ha oversikt over hvilke tillatelser fra offentlige myndigheter og avtaler som må være på plass for å realisere prosjektet, samt hva som er status på fremdriften i disse.
Lokalisering:
Det må være klart hvor aktøren planlegger å etablere det nye eller økte forbruket eller produksjonen. På den måten kan nettselskapet vurdere både hva som er det mest rasjonelle tilknytningspunktet, og hvilke nettiltak som eventuelt er nødvendige for å gjennomføre tilknytning.
Finansiering:
Det må fremlegges en beskrivelse på hvordan aktøren akter å finansiere sitt prosjekt, for på den måten å kartlegge realisme og gjennomføringsevne. Det innebærer ikke et krav om finansieringen faktisk er på plass før nettselskapet vurderer om kunden er tilstrekkelig moden til å reservere kapasitet eller få en plass i kapasitetskøen. Dette vil imidlertid være nødvendig på et senere tidspunkt.
SITAT:
Alle modenhetskriterier samt nærmere krav til hvordan kriteriene oppfylles, skal gjøres kjent for nettkundene i en skriftlig og lett tilgjengelig sammenstilling. Nettselskapet skal uten ugrunnet opphold gi skriftlig tilbakemelding på om kriteriene for modenhet er oppfylt.
MERKNAD SVW:
Kriterier og krav skal samles skriftlig og være lett tilgjengelig, for eksempel på nettselskapets hjemmesider. Det er med andre ord ikke tilstrekkelig å opplyse om kriterier og krav på forespørsel.
Differensierte krav skal fremgå tydelig.
Kunden skal “uten ugrunnet opphold” få skriftlig tilbakemelding på om kriteriene for modenhet er oppfylt.
SITAT:
Dersom nettselskapet vurderer en forespørsel om tilknytning eller økt kapasitet som moden, skal aktøren få reservere kapasitet eller bli tildelt plass i en kapasitetskø. Tildelingen skal baseres på datoen for når nettselskapet er ferdig med sin modenhetsvurdering. Den som har fått reservere kapasitet eller er tildelt plass i kapasitetskø, skal sørge for tilstrekkelig fremdrift i prosjektet for å opprettholde reservasjonen eller tildelt plass. Nettselskapet skal på jevnlig basis be aktøren om rapportering på oppfyllelse av modenhetskriteriene.
MERKNAD SVW:
Departementet skiller mellom to køer: en for tildeling av tilgjengelig kapasitet, og en for fremtidig tilgjengelig kapasitet.
Kunden skal tildeles kapasitet eller innplasseres plass i kapasitetskø fra det tidspunktet nettselskapet er ferdig med sin vurdering av mottatt dokumentasjon på at modenhetskriteriene er oppfylt, og vurderer at aktøren er moden. Særlig i tilfellene der overliggende nett skal modenhetsvurdere uttak i underliggende nett kan vi se for oss at dette kan bli unødvendig komplisert.
Etter vår oppfatning vil utformingen av dette kriteriet stille strenge krav til nettselskapets likebehandling. Det er ikke vanskelig å se for seg en rekke klagesaker som begrunnes i treg saksbehandling overfor en kunde, og at tilfeldigheter kan gi store utslag i innplassering.
Dersom to prosjekter vurderes likt med hensyn til modenhet og framdrift, forutsetter departementet at eksisterende virksomhet prioriteres.
Nettselskapene skal på jevnlig basis skal be aktøren om rapportering på oppfyllelse av modenhetskriteriene. På den måten kan nettselskapene på jevnlig basis vurdere hvorvidt aktørens framdrift er tilstrekkelig til at en reservasjon kan opprettholdes eller køplass beholdes.
SITAT:
Ved vesentlige endringer eller avvik i oppfyllelse av modenhetskriteriene på grunn av forhold som de relevante nettselskapene ikke er direkte eller indirekte ansvarlig for eller må bære risikoen for, skal nettselskapene trekke tilbake reservert kapasitet eller fjerne aktøren fra tildelt plass i kapasitetskøen. Beslutningen kan gjelde hele eller deler av kapasiteten. Tilbaketrekning av reservert kapasitet eller tildelt køplass skal meddeles aktøren og relevante nettselskap skriftlig og uten ugrunnet opphold.
MERKNAD SVW:
Nettselskapene skal trekke tilbake hele eller deler av den reserverte kapasiteten eller køplassen dersom det oppstår vesentlige endringer eller avvik i modenhetskriteriene, og dette ikke skyldes nettselskapet.
Dette er altså en «skal-regel» hvor det ikke er anledning til å gjøre unntak.
Hvorvidt det er tale om et vesentlig avvik eller en vesentlig endring beror på en konkret vurdering.
Beslutning om tilbaketrekning skal være skriftlig og skje uten ugrunnet opphold. Departementet forutsetter imidlertid at nettselskapet varsler aktøren på forhånd dersom nettselskapet vurderer å trekke tilbake kapasiteten. På den måten vil eventuelle misforståelser kunne bli oppklart.
SITAT:
Nettselskap med konsesjon etter energiloven kapittel 3 skal registrere forespørsler og oppbevare informasjon om:
a) ny eller økt kapasitet på 1 MW eller mer,
b) tidspunktet for reservasjon av kapasitet eller tildelt plass i kapasitetskø
c) tidspunkt for eventuell tilbaketrekning av reservert kapasitet eller plass i
kapasitetskø.
d) tidspunkt for når nettselskapet er ferdig med modenhetsvurderingen.
Dokumentasjonen etter bokstav a til d skal oppbevares i minst 20 år.
MERKNAD SVW:
Det foreslås innført en særskilt dokumentasjonsplikt for modenhetsvurderinger.
Registreringen skal være skriftlig og skal gjøres forløpende.
Dokumentasjonen skal oppbevares i minst 20 år, og fristen gjelder fra det tidspunktet registreringen ble gjort.
SITAT:
§ 3-5 Overgangsregel for modenhetsvurdering
§ 3-4 skal også gjelde for aktører som har fått reservert kapasitet, plass i kapasitetskøen eller som har sendt forespørsler om tilknytning eller økt kapasitet på 1 MW eller mer, før [dato for når endringsforskriften trer i kraft].
Aktører omfattet av første ledd skal sende inn informasjon for å dokumentere at de oppfyller modenhetskriteriene innen seks måneder fra [dato for når endringsforskriften trer i kraft]. Dersom aktøren ikke sender inn denne informasjonen innen fristen, eller dersom nettselskapet på bakgrunn av innsendt informasjon vurderer at aktøren ikke er moden, skalaktøren miste sin reserverte kapasitet eller plass i kapasitetskøen. Beslutningen kan gjeldehele eller deler av kapasiteten. Dersom nettselskapet vurderer aktøren som moden, vil aktøren beholde sin opprinnelige reservasjon eller plass i kapasitetskø.
MERKNAD SVW:
Også aktører som har fått reservere kapasitet eller plass i en kapasitetskø, eller som har bedt om tilknytning eller økt kapasitet, før plikten til å foreta modenhetsvurderinger etter § 3-4 trådte i kraft (det vil si den nye forskriften), omfattes av bestemmelsene i § 3-4.
Dette gir på mange måter de nye reglene tilbakevirkende kraft. Etter vår oppfatning er dette ikke rettsstridig, men det er ingen tvil om at det vil kunne oppstå en rekke utfordrende rettslige situasjoner i de tilfellene der nettselskapene allerede har tildelt kapasitet.
De aktuelle aktørene skal sende inn informasjon for å dokumentere at de oppfyller modenhetskriteriene innen seks måneder etter ikrafttredelsen.
Nettselskapet skal deretter uten ugrunnet opphold gjennomføre en modenhetsvurdering basert på innsendt informasjon.
Aktører som blir vurdert som modne, beholder sin opprinnelige reservasjon eller plass i kapasitetskøen. Aktører som ikke sender inn informasjon innen fristen, eller som ikke blir vurdert som modne, mister sin reserverte kapasitet eller plass i kapasitetskøen.
SITAT:
§ 3-6 Krav til registrering og rapportering av tidsbruk for tilknytninger
Nettselskap med inntektsramme skal for hver melding om ny tilknytning og endring av eksisterende tilknytning under 1 MW registrere dato for når:
a) endelig melding om installasjonsarbeid er mottatt
b) melding om installasjonsarbeid er godkjent
c) tilbud om anleggsbidrag er sendt
d) tilbud om anleggsbidrag er akseptert av kunde
e) nettselskapets nettanlegg er klar for spenningssetting
f) nettselskapets nettanlegg er spenningssatt
MERKNAD SVW:
Det innføres en registreringsplikt for ulike datoer i tilknytningsprosessen. Denne gjelder for alle meldinger om tilknytning og endringer under 1 MW.
Dette er også en skal-bestemmelse, det er altså ikke anledning til å oppstille unntak.
Alle rapporteringspliktige forhold er listet opp i bokstaven a) – f).
Dette kommer på toppen av alle andre plikter nettselskapene har i forbindelse med nye tilknytninger, og vil forutsette at man har gode interne registreringssystemer. Det siste forsterkes av rapporteringsplikten som innføres, og som vi kommer tilbake til nedenfor.
SITAT:
Tidspunktene nevnt i bokstav c og d skal bare registreres ved tilknytninger som er anleggsbidragspliktige, jf. forskrift om kontroll av nettvirksomhet § 16-1. Nettselskapet skal registrere om det er ny tilknytning eller endring av eksisterende tilknytning. Kapasitetsendringen for hver enkelt tilknytning skal registreres.
MERKNAD SVW:
For tilknytning som ikke er anleggsbidragspliktig, skal tidspunktene regulert i bokstav c og d i første ledd ikke registreres. I disse tilfellene vil det ikke vil være data å registrere, ettersom kapasitetsendringen ikke er anleggsbidragspliktig.
Videre pålegges nettselskapene i henhold til annet punktum å registrere om det er en ny tilknytning eller endring av eksisterende tilknytning, samt å registrere også selve kapasitetsendringen.
SITAT:
Data som registreres etter første og annet ledd skal rapporteres til Reguleringsmyndigheten for energi senest en måned etter at anlegget er spenningssatt, i et format som er fastsatt av Reguleringsmyndigheten for energi. Kapasitetsendringen for hver enkelt tilknytning eller endring rapporteres i kilowatt. Rapporteringsplikten gjelder fra og med seks måneder etter [dato for når endringsforskriften trer i kraft].
MERKNAD SVW:
Registreringsplikten følges opp av en korresponderende rapporteringsplikt til RME.
Alle de registrerte delene av tilknytningsprosessen skal innen en måned rapporteres til Reguleringsmyndigheten for energi (RME).
RME fastsetter hva slags format det skal rapporteres inn på.
Innrapporteringen skal være i kilowatt, hvilket medfører at endringer i ampere må omregnes.
Rapporteringsplikten trer i kraft seks måneder etter at endringsforskriften er satt i kraft. Nettselskapene får således tid til å forberede og innarbeide nødvendige løsninger og formater for rapporteringen.
I tillegg til disse endringene er det foreslått en presisering i § 3-1 2. ledd, som omhandler leverings- og tilknytningsplikten på distribusjonsnettet (justering inntatt i fet tekst):
Konsesjonæren skal uten ugrunnet opphold gjøre nødvendige tiltak for å kunne gjennomføre tilknytning av nye uttakskunder og håndtere forbruksøkninger hos eksisterende kunder.
Kravet om “uten ugrunnet opphold” har lenge vært forskriftsfestet på høyere nettnivå, selv om det har vært innfortolket også på distribusjonsnettet. Nå er denne uklarheten fjernet.
Dersom dere har spørsmål eller kommentarer til de nye forskriftsforslagene er det bare å ta kontakt på rja@svw.no.