Forslag til ny lov om forsyningsanskaffelser

Jahn Egil Osestad
+47 975 70 174
jao@svw.no

Ragnar Hatlem
+47 951 82 421
rha@svw.no



Ny lov om forsyningsanskaffelser

Innledning

Anskaffelseslovutvalget la frem sin andre delutredning 16. mai i år (NOU 2024:9). I delutredningen kommer utvalget med flere forslag knyttet til hvordan sikkerhet og beredskap kan ivaretas i offentlige anskaffelser. Det blir også foreslått endringer i reglene om erstatning, avvisning og geografisk virkeområde. Delutredningen inneholder også flere revisjonsforslag knyttet til reglene for håndhevelse, herunder leverandørenes klagemuligheter m.m. Du kan lese mer om dette i delutredningen, som du finner her.

Reglene knyttet til erstatning, avvisning og håndhevelse m.m. reiser flere interessante spørsmål. Det samme gjør ivaretakelsen av sikkerhet og beredskap i offentlige anskaffelser, som over tid har blitt stadig mer relevant for aktører i forsyningssektoren. Disse temaene vil derfor bli behandlet i egne artikler i Nettportalen.

I dette nyhetsbrevet ser vi nærmere på en annen del av utvalgets forslag som er av stor praktisk betydning for nettselskapene, nemlig forslaget til ny lov om forsyningsanskaffelser.

Forslaget til ny lov om forsyningsanskaffelser (forsyningsloven)

Da første delutredning fra Anskaffelseslovutvalget ble presentert i november 2023 kom det frem at utvalget, som følge av omfattende mandat og korte tidsfrister, hadde valgt å utsette arbeidet med forsyningsdirektivet til mai 2024. Det har derfor vært store forventninger til hvilke endringer utvalget ville foreslå for forsyningssektoren i sin andre delutredning.

Det er i denne sammenheng noe skuffende å konstatere at utvalget heller ikke har foretatt en grundig gjennomgang av forsyningsdirektivet i den andre delutredningen. Ifølge utvalget skyldes dette tidsmessige begrensninger. Utvalgets behandling av anskaffelser i forsyningssektoren er derfor på et forholdsvis overordnet nivå, og utvalget overlater i stor grad ansvaret for videre arbeid med lovforslaget til Nærings- og fiskeridepartementet.

Anskaffelseslovutvalget har imidlertid presentert et forslag til ny lov om forsyningsanskaffelser, og her er det blant annet grunn til å merke seg følgende hovedpunkter/endringsforslag:

  • Forsyningsdirektivet vil bli gjennomført i en ny lov om anskaffelser i forsyningssektoren (forsyningsloven). Det innebærer noe forenklet sagt at dagens forsyningsforskrift blir erstattet av en ny forsyningslov.

  • Terskelverdien for reglenes anvendelsesområde økes fra NOK 100 000,- eksl. mva. til NOK 300 000,- eksl. mva. Det vil si at alle anskaffelser under NOK 300 000,- eksl. mva. vil falle utenfor anskaffelsesregelverket og kan gjennomføres uten konkurranseutsetting.

  • Det foreslås at forsyningsloven får samme formålsbestemmelse som den nye anskaffelsesloven. I korte trekk innebærer dette at dagens formålsbestemmelse om at regelverket skal “fremme effektiv bruk av samfunnets ressurser” endres til at regelverket skal “fremme effektiv og bærekraftig bruk av samfunnets ressurser”. Vi har gjengitt og kommenter denne formålsbestemmelsen i mer detalj Ny lov om forsyningsanskaffelser — SVW Nettjuss.

  • Bestemmelsene om samfunnshensyn vil bli samlet i et nytt kapittel 2 i loven, og “sys over samme lest” som kapittel 2 i forslaget til ny anskaffelseslov. I utredningen drøfter utvalget om det bør gis en “lettere” regulering av samfunnshensyn i lov om forsyningsanskaffelser ettersom den EØS-rettslige reguleringen i forsyningsdirektivet er mer fleksibel og “lettere” enn i anskaffelsesdirektivet. Utvalget konkluderer imidlertid med at samfunnshensyn også gjør seg gjeldende med stor styrke i forsyningssektoren, og at samme regulering derfor bør gjelde her.

  • Det innføres flere endringer for anskaffelser under EØS-terskelverdi. Det introduseres blant annet krav om at oppdragsgiver skal sikre at anskaffelsen skjer på markedsmessige vilkår, og at kontrakter skal offentliggjøres etter at de er inngått. Det innføres også enkelte særbestemmelser for kontrakter som har en “klar grenseoverskridende interesse”. Disse bestemmelsene er ment å kodifisere EU-domstolens praksis om krav til anskaffelser under terskelverdi med klar grensekryssende interesse.

    Deler av endringsforslagene for anskaffelser under EØS-terskelverdi innebærer en forenkling av dagens regelverk. På andre områder innebærer endringene en viss innstramming. Dette gjelder blant annet kravet om at kontrakter under EØS-terskelverdi skal offentliggjøres etter at de er inngått. I tillegg innføres det et “kompliserende element” ved at oppdragsgiver må vurdere om anskaffelsen har en “klar grenseoverskridende interesse”. For oppdragsgiver kan det være utfordrende nok å avgjøre om anskaffelsen er over eller under EØS-terskelverdi. Mange oppdragsgivere vil nok derfor ikke være særlig begeistret for i tillegg å måtte vurdere om anskaffelsen har en “klar grenseoverskridende interesse”. Utvalget presiserer imidlertid at disse særreglene vil ha et snevert anvendelsesområde, og at det må antas at det skal en del til før en anskaffelse under EØS-terskelverdi har en klar grenseoverskridende interesse.

  • Det innføres i stor grad tilsvarende bestemmelser om håndheving av kontrakter som i forslaget til ny anskaffelseslov, men det gis enkelte særbestemmelser i lov om forsyningsanskaffelser. Vi vil som nevnt kommentere endringene vedrørende håndheving m.m. i senere artikler/innlegg i Nettportalen.

Avsluttende merknader

Anskaffelsesutvalgets forslag inneholder få overraskelser, og mange av endringene er i mer eller mindre grad en kopi av forslagene i utvalgets første delutredning. Anskaffelsesregelverket i forsyningssektoren vil fremdeles gjennomgående være “lettere” enn regelverket i klassisk sektor, men vi skulle gjerne ha sett at utvalget hadde gjort en grundigere jobb med lovforslaget, og at reglene i større grad hadde utnyttet det handlingsrommet og fleksibiliteten som ligger i forsyningsdirektivet.

Det er grunn til å merke seg at det fremdeles er uavklart om Nærings- og fiskeridepartementet vil gå videre med utvalgets forslag, samt om departementet eventuelt vil foreta endringer av forslaget. Det er også usikkert når en eventuelle ny forsyningslov vil bli vedtatt og tre i kraft. Per i dag er lovforslaget (NOU 2024:9) ute på høring med høringsfrist 16. august 2024. Du finner høringsbrev, høringsnotat og øvrig informasjon her.

Vi merker oss at verken Fornybar Norge, REN eller noen av nettselskapene i Norge er på departementets høringsliste. Vi anbefaler derfor at nettselskapene engasjerer seg og gir innspill til høringsforslaget.

Forrige
Forrige

Ny dom om mangler ved legging av kabler, sluttoppgjørsinnsigelser og dagmulkt

Neste
Neste

Modenhetsvurderinger: Forslag til nye regler