Ny lov om forsyningsanskaffelser

Jahn Egil Osestad
+47 975 70 174
jao@svw.no

Emma Isaksen
+47 918 69 421
emi@svw.no

Ragnar Hatlem
+47 951 82 421
rha@svw.no



Ny lov om forsyningsanskaffelser

Anskaffelsesutvalget la nylig frem sin første delutredning for revisjon av anskaffelsesregelverket. I delutredningen ble det varslet at det ville komme forslag til ny lov om forsyningsanskaffelser 4. mai neste år. I dette nyhetsbrevet titter vi inn i "glasskulen" og ser nærmere hvilke endringer i regelverket for forsyningsanskaffelser som vi kan forvente basert på utvalgets første delutredning.

Anskaffelseslovutvalget er utnevnt av Regjeringen v/Nærings- og fiskeridepartementet. Mandatet til utvalget er å se nærmere på regelverket for offentlige anskaffelser, særlig med sikte på å forenkle regelverket, legge til rette for grønnere anskaffelser, mer innovasjon og ivareta sosial bærekraft (motvirke sosial dumping og bekjempe arbeidslivskriminalitet mv.).

Utvalget la nylig frem sin første delutredning. Hovedpunktene i denne kan oppsummeres som følger:

1.      Ny struktur hvor mesteparten av regelverket flyttes opp i lov i stedet for forskrifter. Dette innebærer blant annet at det vil komme en ny lov om forsyningsanskaffelser.

2.      Ny formålsbestemmelse og reviderte regler om ulike samfunnshensyn (klima og miljø, innovasjon, lønns- og arbeidsvilkår, lærlinger mv.).

3.      Vesentlige forenklinger av anskaffelser under EØS-terskelverdi.

4.      Oppdatert gjennomføring av anskaffelsesdirektivet (med veiledning).

Fortsatt delte sektorer

Utvalget har kommet til at det ikke vil være hensiktsmessig å forsøke å samle alle anskaffelser til én felles lov, men at det i stedet bør gis særlover om anskaffelser i klassisk sektor, forsyningsanskaffelser, konsesjonskontrakter og forsvarsanskaffelser. Videre forslår utvalget at det gis én anskaffelsesforskrift, hvor de mer tekniske detaljene i regelverket gjennomføres.

Den første delutredningen til utvalget inneholder utkast til en ny lov om offentlige anskaffelser. Det fremgår imidlertid at utvalget ikke har hatt tid til å utarbeide tilsvarende utkast for de andre sektorene, herunder forsyningssektoren. Utvalget anslår at det vil komme et utkast til ny lov for forsyningsanskaffelser i utvalgets andre delutredning, som er ventet 4. mai neste år.

Hva kan vi forvente neste år?

Utvalgets første delutredning kan gi enkelte indikasjoner på hva vi kan forvente i den nye loven om forsyningsanskaffelser. I det følgende skal vi se nærmere på noen hovedpunkter som vi forventer vil bli en del av den nye loven.

Det presiseres at punktlisten nedenfor ikke inneholder endringer som vil komme, men enkelte hovedpunkter som kan bli en del av det nye lovforslaget neste år:

•         Videreføring av det vesentligste av bestemmelsene i forsyningsforskriften
Utvalgets forslag til ny anskaffelseslov viderefører en vesentlig del av dagens bestemmelser i anskaffelsesforskriften, særlig for anskaffelser over EØS-terskelverdi. Det er også grunn til å vente at bestemmelsene om anskaffelser over EØS-terskelverdi i forsyningsforskriften i stor grad vil bli videreført i den nye loven om forsyningsanskaffelser.

•         Heving av terskelen for når anskaffelsesregelverket kommer til anvendelse
I første delutredning foreslår utvalget å heve grensen for når anskaffelsesregelverket kommer til anvendelse. I henhold til gjeldende regelverket er anskaffelser under NOK 100.000 ekskl. mva. unntatt fra regelverket. Denne grensen er foreslått justert til NOK 300.000 ekskl. mva. Det er grunn til å forvente at denne grensen vil bli hevet tilsvarende i nytt forslag til lov om forsyningsanskaffelser. Det vil blant annet si at innkjøp under NOK 300.000 ekskl. mva. som et utgangspunkt vil kunne gjøres direkte fra leverandør uten konkurranseutsetting. Det kan heller ikke utelukkes at grensen blir satt høyere enn dette i forslaget til ny lov.

•         Presiseringer av reglene for anskaffelser av varer og tjenester under EØS-terskelverdi
Utvalgets forslag til ny anskaffelseslov innebærer en betydelig forenkling av særlig de særnorske reglene for anskaffelser av varer og tjenester under EØS-terskelverdi. Det foreslås blant annet enklere regler hvor oppdragsgiver plikter å sikre at anskaffelsene gjennomføres på markedsmessige vilkår og at det skal offentliggjøres at kontrakt er inngått. Dette forslaget innebærer at oppdragsgivere i klassisk sektor vil få en langt større skjønnsfrihet enn tidligere ved anskaffelser under EØS-terskelverdi. Det er også foreslått enkelte særregler for anskaffelser under EØS-terskelverdi med en klar grenseoverskridende interesse

Forsyningsforskriften har ikke tilsvarende særnorske regler som del II i anskaffelsesforskriften. Det vil si at den fleksibiliteten som foreslås i ny anskaffelseslov i stor grad allerede finnes i dagens forsyningsforskrift. Det er imidlertid grunn til å anta at den nye loven vil inneholde enkelte justeringer og presiseringer knyttet til hvilke prinsipper som skal gjelde for anskaffelser under EØS-terskelverdi, og at disse i stor grad vil være basert på endringene i forslaget til ny anskaffelseslov. Det vil blant annet innebære at anskaffelser under EØS-terskelverdi i større grad vil styres av de ovennevnte prinsippene om markedsmessige vilkår mv. som kan bety økt fleksibilitet for anskaffelser under EØS-terskelverdi også i forsyningssektoren.

Særlige regler om bygge- og anleggskontrakter under EØS-terskelverdi?
I ny anskaffelseslov foreslås det at bygge- og anleggsanskaffelser under EØS-terskelverdi (NOK 56 millioner ekskl. mva.) følger de samme forenklede reglene som for varer og tjenester nevnt over, men med krav til forenklet kunngjøring fra NOK 3 millioner ekskl. mva. For anskaffelser over NOK 15 millioner ekskl. mva. skal anskaffelsesdirektivers regler gjelde med noen presiseringer. På dette punktet var det dissens i Anskaffelsesutvalget. Regelforslaget innebærer en forenkling av regelverket for anskaffelser av bygge- og anleggskontrakter i klassisk sektor. I forsyningsforskriften er det per i dag ingen kunngjøringsplikt for bygge- og anleggskontrakter under NOK 56 millioner ekskl. mva., og prosedyrereglene for slike "del I anskaffelser" er også betydelig enklere enn i dagens anskaffelsesforskrift. Forhåpentligvis velger utvalget å beholde, eller utvide, handlingsrommet for oppdragsgivere ved anskaffelse av bygge- og anleggskontrakter under EØS-terskelverdi, og begrense sine forslag til tilsvarende justeringer og presiseringer som for varer og tjenester nevnt i kulepunktet ovenfor.

•         Ny formålsbestemmelse
I forslaget til ny anskaffelseslov endres formålsbestemmelsen. Etter formålsbestemmelsen i dagens anskaffelsesregelverk skal regelverket fremme effektiv bruk av samfunnets ressurser. I forslaget til ny anskaffelseslov skal bestemmelsene i loven fremme effektiv og bærekraftig bruk av samfunnets ressurser, blant annet gjennom å bidra til

1)      at oppdragsgiver får dekket sine behov på en kostnadseffektiv måte,

2)      omstilling til et lavutslippssamfunn

3)      at de miljømessige belastningene av offentlige anskaffelser reduseres

4)      innovasjon

5)      anstendige arbeidsforhold,

6)      konkurranse om offentlige kontrakter, herunder for små og mellomstore leverandører

7)      at det offentlige opptrer på en tillitsvekkende måte

8)      at arbeidet med å gjennomføre en anskaffelse står i et rimelig forhold til anskaffelse størrelse og betydning.

Vi anser det svært sannsynlig at tilsvarende endringer vil bli gjort i formålsbestemmelsen i forslaget til ny lov om forsyningsanskaffelser.

•         Ny regulering av samfunnshensyn og miljø
I forslaget til ny anskaffelseslov er reglene om ivaretakelse av samfunnshensyn og miljø tatt inn i et nytt kapittel, med blant annet nye bestemmelser knyttet til innovasjon og grønn omstilling. Det er grunn til å merke seg at disse bestemmelsene er annerledes enn de nye miljøkravene som trer i kraft 1.1.2024. I forslaget til ny anskaffelseslov stilles det blant annet ikke et krav om at klima- og miljøhensyn som hovedregel minst skal vektes 30 %. Det er grunn til å tro at forslaget til ny lov om forsyningsanskaffelser vil inneholde mange av de tilsvarende bestemmelsene som i forslaget til ny anskaffelseslov.

Oppsummering

Det er grunn til å merke seg at forslaget til ny lov om forsyningsanskaffelser kun er en del av en offentlig utredning. Forslaget er nå ute på høring og det vil kunne bli flere endringer i lovforslaget når departementet sender lovforslaget til Stortinget. Det er heller ikke gitt at departementet vil gå videre med lovforslaget, men uttalelsene fra næringsministeren så langt tilsier at lovforslaget vil bli fulgt opp.

SVW følger utviklingen tett og kommer tilbake med nærmere informasjon nå forslaget til ny lov om forsyningsanskaffelser foreligger.  

 

Forrige
Forrige

Rutinesvikt ved innkreving av anleggsbidrag etter § 17-4

Neste
Neste

“Nødvendige merkostnader” i forbindelse med entreprenørkonkurs