Hva innebærer regjeringens forslag om innføring av en såkalt henteplikt?
25. juni publiserte regjeringen et høringsdokument med forslag til diverse endringer i energiloven. Blant endringene er forslag om innføring av en såkalt henteplikt for områdekonsesjonærer. I dette nyhetsbrevet skal vi se nærmere på hva dette innebærer for nettselskapene.
Oversikt
Regjeringens forslag går ut på å innføre en plikt for områdekonsesjonærer til å tilknytte produksjon som kan tilknyttes nett opp til og med 22 kV. Dette omtales som en henteplikt, idet områdekonsesjonæren pålegges en plikt til å hente elektrisk energi fra produsenter.
Den foreslåtte henteplikten for ny produksjon er ment å tilsvare leveringsplikten områdekonsesjonærer har for uttak.
Slik sett vil en henteplikt som foreslått være en form for utvidet tilknytningsplikt.
Hentepliktens prinsipielle sider
Den forslåtte henteplikten innebærer at områdekonsesjonæren får en plikt til å bygge nettanlegg frem til et hensiktsmessig grensesnitt ved produksjonsanlegget. Plikten er teknologinøytral, og vil dermed gjelde for tilknytning av alle typer produksjonsfasiliteter.
Det er viktig å merke seg at regjeringens forslag er avgrenset til nye produksjonsanlegg som kan kobles til nett opp til og med 22 kV. Ved behov for tilknytning i regional- og transmisjonsnettet vil det fortsatt være den enkelte produsents ansvar å sørge for nettanlegg fra produksjonsanlegget til det punkt i nettet som nettselskapet anviser. Mot denne bakgrunn vil endringsforslaget i første omgang få betydning for nettilknytningen av små vannkraftverk og solkraftverk som kan knyttes til nett med spenning opp til og med 22 kV. Større vann- og vindkraftverk må gjerne tilknyttes på høyrere spenningsnivåer.
På samme måte som det i dag er adgang til å dispensere for tilknytnings- og investeringsplikten, er det også foreslått en dispensasjonsadgang for henteplikten. Dette vil kunne være aktuelt i tilfeller hvor det ikke vil vurderes å være samfunnsmessig rasjonelt å tilknytte en produsent.
Hvilke praktiske virkninger innebærer forslaget for nettselskaper og myndigheter?
Forslaget om innføring av en henteplikt vil medføre at en stor del av de sakene som i dag trenger en anleggskonsesjon fra NVE, i stedet vil knyttes til nettet gjennom områdekonsesjonen til nettselskapene. Det bør redusere belastningen på saksbehandlingskapasiteten i NVE, ettersom konsesjonsmyndigheten vil behandle færre konsesjonssøknader sammenlignet med i dag. Lang saksbehandlingstid for både nett- og produksjonsanlegg er en storutfordring.
På den andre siden vil områdekonsesjonærene påføres en økt arbeidsmengde sammenlignet med i dag, ettersom områdekonsesjonæren selv må forestå utbyggingen i kraft av sin områdekonsesjon i de tilfeller hvor henteplikten kommer til anvendelse.
Økonomiske konsekvenser
En henteplikt som foreslått vil videre innebære at nettanlegg for tilknytning av nye produksjonsanlegg inngår i den økonomiske reguleringen av nettselskapet. Det innebærer at kostnadene ved strømnettet finansieres av nettkundene gjennom tariffer, herunder nettleie og anleggsbidrag.
Anleggsbidragsreglene vil komme tilsvarende til anvendelse på anlegg som bygges ut i kraft av en eventuell henteplikt. I tillegg vil kontrollforskriften § 17-1 om beregning av tariff for produksjonsrelaterte nettanlegg kunne være aktuell.
Produsentene vil dekke samme del av investerings-, drift- og vedlikeholdskostnadene som i dag, uten at dette belastes det øvrige nettkundefellesskapet.
Vi merker oss videre at regjeringen antar at forslaget om innføring av en henteplikt kan føre til en økning i antall klagesaker for RME om fastsetting av anleggsbidrag. Dette har trolig sammenheng med at antall anleggsbidragsberegninger nettselskapet må foreta vil øke.
Avslutning
Høringsfristen er 30. august 2024.
Dersom henteplikten blir en realitet slik den er foreslått, vil det også nødvendiggjøre behov for å oppdatere forskriftsverket.
For nærmere innsikt i regjeringens forslag til innføring av en henteplikt, samt øvrige endringsforslag, vises det til høringsdokumentet i sin helhet: horingsnotat-endringer-i-energiloven-tidlig-saksavslutning-mv.-endelig-versjon-20.06.24-l1592424.pdf (regjeringen.no)