KOFAs har avsagt sin første avgjørelse om miljøbestemmelsene i anskaffelsesregelverket
KOFA har avsagt sin første avgjørelse om et av unntakene fra å vekte klima- og miljøhensyn med 30 % i offentlige anskaffelser
Innledning
Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) avsa nylig sin første avgjørelse om bestemmelsene i anskaffelsesforskriften § 7-9, som omhandler vektlegging av klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser. Avgjørelsen (KOFA-2024-1387) omhandler unntaksbestemmelsen i § 7-9 (4), som gir oppdragsgivere mulighet til å sette minstekrav i kravspesifikasjonen fremfor å vektlegge klima- og miljøhensyn som et tildelingskriterium med minst 30 %. De aktuelle miljøbestemmelsene i anskaffelsesforskriften og forsyningsforskriften er like, og derfor vil KOFAs avgjørelse også få betydning for tolkningen av miljøbestemmelsene i forsyningsforskriften § 7-9.
Vi kommenterte KOFAs avgjørelse i Rett på nett av 1. november 2024, og som nevnt der går vi nærmere inn på avgjørelsens og dens betydning i dette nyhetsbrevet.
Kort om saken
Saken for KOFA gjaldt en anbudskonkurranse utlyst av Sykehusinnkjøp HF for inngåelse av rammeavtale om levering av blæreskannere. Sykehusinnkjøp satte som minstekrav at skannerne skulle ha en levetid på minst 10 år, i stedet for å bruke vekte klima- og miljøhensyn med minst 30 % som tildelingskriterium. Begrunnelsen for dette var at minstekravene ville gi en bedre miljøeffekt ved å redusere behovet for nye produkter og transport. En leverandør som ikke fikk kontrakten, klaget til KOFA og anførte at anskaffelsen brøt § 7-9 ved å unnlate å vekte klima- og miljøhensyn med minst 30 % vekt, herunder at vilkårene for å benytte unntaket i § 7-9 (4) ikke var oppfylt.
KOFAs avgjørelse
KOFA kom til at vilkåret for bruk av krav til klima- og miljø i stedet for som et tildelingskriterium var oppfylt. Ved å stille minstekrav sikret sykehusinnkjøp at produktene som et minimum hadde 10 års levetid. Dette reduserte behovet for produksjon av nye produkter som vil skape betydelig med klima- og miljøavtrykk, samt medføre redusert transportbehov med dertil redusert Co2 utslipp.
Ved å benytte et tilsvarende tildelingskriterium ville man ifølge KOFA ikke kunne sikre at vinnende leverandør tilbød en så lang levetid. KOFA la også vekt på at Sykehusinnkjøp i forkant av anskaffelsen hadde gjennomført markedsundersøkelser, og at de to miljøkravene som var stilt hadde vært ute på høring. Klager mente at kravene var strengere enn det markedet kan tilby. Til dette påpekte KOFA at de to minstekravene var strenge, og at nettopp dette medførte at et tilsvarende tildelingskriterium ikke nødvendigvis ville kunne oppnå samme klima- og miljøeffekt.
Oppsummering
KOFAs avgjørelse viser hvordan oppdragsgivere kan oppstille miljøkrav i kravspesifikasjonen i stedet for å vektlegge miljøhensyn med 30 %, basert på at dette gir en garanti for oppnåelse av et minstenivå av miljøeffekt som man ikke kan oppnå gjennom et tildelingskriterium.
Det er verdt å merke seg at KOFA la vekt på kravets strenghet i sin vurdering. Kravet til levetid var i dette tilfellet satt så høyt at man ikke ville kunne oppnå et tilsvarende minstenivå gjennom et tildelingskriterium. Utfallet i saken kunne imidlertid ha blitt et annet dersom Sykehusinnkjøp hadde satt et så lavt krav til levetid at man kunne ha oppnådd en like høy eller høyere levetid (og dermed bedre miljøeffekt) ved å evaluere levetid som et tildelingskriterium. Dette betyr at oppdragsgivere må gjøre en grundig vurdering av nivået på minstekravene i kravspesifikasjonen når man planlegger å benytte unntaksregelen i forsyningsforskriften § 7-9 (4). I denne vurderingen kan det også være en fordel, om mulig, å gjennomføre dialog med markedet for å kartlegge hva som faktisk kan tilbys.
Det er også verdt å merke seg at KOFA bemerket at bestemmelsen i § 7-9 fremstår som ulogisk. KOFA pekte her på at tildelingskriterier er relative, mens krav er absolutte. Dermed vil det å stille krav være eneste måte å sikre at et gitt klima- og miljøhensyn oppnås, og i sin natur er krav derfor bedre egnet til å benytte i en konkurranse. Denne uttalelsen fra KOFA kan tolkes som kritikk mot utformingen av miljøbestemmelsene. KOFAs uttalelser er også i samsvar med vurderingene fra Anskaffelseslovutvalget, som har foreslått å fjerne kravet om 30 % vekting av klima- og miljø i forslaget til ny anskaffelses- og forsyningslov.
KOFA har flere saker om miljøbestemmelsene til behandling, og det blir spennende å se om de nye avgjørelsene kan gi avklaringer knyttet til unntaksbestemmelsene. Vi vil kommentere disse sakene i Nettortalen når avgjørelsene foreligger.