To nye bestemmelser i NEM-forskriften
Energidepartementet vedtok 12. september 2025 to nye bestemmelser i NEM-forskriften (FOR-2025-09-12-1827). Forskriftsendringene skal tilrettelegge for en mer effektiv utnyttelse av strømnettet, og vil tre i kraft 1. januar 2026. I dette nyhetsbrevet skal vi redegjøre nærmere for de nye bestemmelsene, herunder hvilke krav som stilles til nettselskapene.
En oppfølgning av regjeringens handlingsplan
Det er vedtatt to nye bestemmelser i NEM-forskriften i §§ 3-7 og 3-8.
Formålet med de nye bestemmelsene er å sikre en bedre og mer effektiv utnyttelse av eksisterende kapasitet i strømnettet. Bestemmelsene er en oppfølgning av de tiltakene som ble fremlagt i Regjeringens handlingsplan for raskere nettutbygging og bedre utnyttelse av nettet.
I korte trekk skal den nye bestemmelsen i NEM-forskriften § 3-7 bidra til større åpenhet rundt nettselskapenes vurderinger av hvorvidt en tilknytning er driftsmessig forsvarlig. Videre vil den nye bestemmelsen i NEM-forskriften § 3-8 gi nettselskapene en klar hjemmel til å redusere en kundes maksimalt tillatte effektuttak i spesielle tilfeller for å frigjøre ubrukt kapasitet i strømnettet.
I det følgende skal vi se nærmere på de nye bestemmelsenes innhold, herunder hvordan nettselskapene må innrette seg når de nye reglene fra trer i kraft 1. januar 2026.
Ny NEM-forskrift § 3-7
Bestemmelsen har følgende ordlyd:
«§ 3-7.Prinsipper for nettselskapenes driftsmessig forsvarlighetsvurderinger
Nettselskap skal fastsette og tilgjengeliggjøre prinsipper for vurderinger av om en tilknytning eller kapasitetsøkning er driftsmessig forsvarlig. Prinsippene skal være objektive og ikke-diskriminerende.
Nettselskap skal dokumentere vurderinger i enkeltsaker. På forespørsel fra kunde skal nettselskapet uten ugrunnet opphold gi innsyn i vurderingen som gjelder kunden. Kunden har ikke rett til innsyn i informasjon som er underlagt taushetsplikt.»
For en nærmere omtale av bestemmelsen vises det til Energidepartementets «utfyllende informasjon om bestemmelsene»:
«Energidepartementet innfører en plikt for nettselskapene til å fastsette og offentliggjøre sine prinsipper for driftsmessig forsvarlighetsvurderinger. Sammenlignet med forslaget som var på høring har departementet justert ordlyden for å tydeliggjøre at prinsippene skal gjøres allment tilgjengelig, ikke kun gjøres tilgjengelig for kunden. Med nettselskap menes i denne sammenheng alle konsesjonærer med leverings- og/eller tilknytningsplikt.
Nettselskapene plikter også å dokumentere sine vurderinger i den enkelte sak, og gi innsyn i disse på forespørsel fra kunden. Flere høringsinstanser foreslår at det oppstilles en nedre effektgrense for retten til innsyn for å redusere arbeidsmengden for nettselskapene. Departementet viser til at utfallet av en DF-vurdering har stor betydning for nettkundene som ber om nettkapasitet. Et av formålene med bestemmelsen er at nettkundene i større grad enn i dag skal kunne forstå hva som ligger til grunn for nettselskapets vurdering. Dette er særlig viktig i tilfeller der det ikke er driftsmessig forsvarlig å gi tilknytning. Departementet viser samtidig til at det ikke oppstilles konkrete krav til hva en vurdering skal inneholde. Departementet legger til grunn at nettselskapene tilpasser omfanget av vurderinger til det som er nødvendig for å konkludere i den konkrete sak. På bakgrunn av dette innføres det ingen nedre effektgrense for dokumentasjonskrav og rett til innsyn i driftsmessig forsvarlighetsvurderinger.
Flere nettselskap har spilt inn at ikrafttredelse fra 1. juli 2025 ikke vil gi nettselskapene tilstrekkelig tid til å samordne sine prinsipper. Departementet har på bakgrunn av dette vedtatt at forskriftsendringene vil tre i kraft 1. januar 2026.
Flere høringsinstanser har stilt spørsmål ved hvordan formuleringen om at kunden ikke har rett til innsyn i informasjon som er underlagt taushetsplikt er å forstå. Departementet viser til at informasjon som er underlagt taushetsplikt er regulert i annet regelverk. DF-vurderinger kan blant annet inneholde kraftsensitiv informasjon. Nettselskapene skal ikke gi innsyn i kraftsensitiv informasjon med mindre det foreligger et tjenstlig behov, jf. energiloven § 9-3 og kraftberedskapsforskriften §§ 6-1 og 6-2.»
Bestemmelsen pålegger nettselskapene å fastsette og offentliggjøre objektive og ikke-diskriminerende prinsipper for driftsmessig forsvarlighetsvurderingen. Nettselskapene må også kunne dokumentere sine konkrete driftsmessig forsvarlighetsvurderinger i enkeltsaker. På forespørsel har kundene videre krav på å få innsyn i de vurderingene som er gjort i egne saksforhold uten ugrunnet opphold, med unntak av kraftsensitiv informasjon.
Vi i SVW vil i fremtidige nyhetsbrev følge opp prinsippene som driftsmessig forsvarlig-vurderingene må bygge på.
Ny NEM-forskrift 3-8
Bestemmelsen har følgende ordlyd:
«§ 3-8.Rett til å nedjustere maksimalt tillatt effektuttak
Nettselskap kan i særlige tilfeller nedjustere en kundes maksimalt tillatte effektuttak etter en konkret vurdering.
Nettselskapets kriterier for nedjustering skal være skriftlige og tilgjengelige for kundene.
Nettselskapet skal varsle kunden skriftlig i rimelig tid før nettselskapet treffer endelig beslutning om å nedjustere kundens maksimalt tillatte effektuttak. Varselet skal begrunnes, og inneholde informasjon om at uenighet kan bringes inn for Reguleringsmyndigheten for energi. Kunden har rett til å uttale seg til varselet.»
For en nærmere omtale av bestemmelsen vises det til Energidepartementets «utfyllende informasjon om bestemmelsene»:
«Flere høringsinstanser etterlyser en nærmere spesifisering i forskriften av når bestemmelsen kan gjøres gjeldende. Departementet viser til at bestemmelsen fastslår at et nettselskap kan nedjustere en kundes maksimalt tillatte effektuttak i særlige tilfeller, etter en konkret vurdering. Begrepet «særlige tilfeller» innebærer at terskelen for å foreta en nedjustering er høy. Med særlige tilfeller menes eksempelvis at det er vesentlig avvik mellom faktisk uttak og maksgrensen, og kunden ikke har konkrete planer om å ta i bruk ytterligere kapasitet innen rimelig tid. Departementet ønsker også å presisere at kunder som reduserer sin aktivitet midlertidig, som følge av konjunkturer eller andre forhold, ikke skal rammes.
Det har kommet flere innspill i høringen om klageadgang. Departementet holder fast ved å ikke innføre en egen forskriftsfestet klageadgang og -frist i denne bestemmelsen, eller plikt for nettselskapene til å holde på kapasiteten frem til en eventuell klage på nedjustering av kapasitet er avgjort. Bakgrunnen for dette er at hensikten med forskriftsbestemmelsen er å bidra til god utnyttelse av eksisterende nettkapasitet. Departementet vurderer at en plikt til å holde av kapasiteten frem til en eventuell klage er avgjort av RME og/eller energiklagenemda, står i strid med formålet med reguleringen. Det kan være stor variasjon i sakene, og nettselskapene må selv gjøre en vurdering av om det er fornuftig å avvente utfallet av en eventuell klagebehandling.
Flere høringsinstanser har stilt spørsmål rundt hva som er forholdet mellom reguleringen av tilbaketrekking av reservasjon og plass i kapasitetskø etter § 3-4 om modenhetsvurderinger, og den nye § 3-8. Departementet viser til at § 3-4 regulerer reservasjoner og kapasitetskø. Nettselskapet har plikt til å trekke tilbake reservasjon eller køplass dersom kunden ikke har tilstrekkelig framdrift. § 3-8 regulerer nettselskapenes rett til i særlige tilfeller, å nedjustere en allerede tilknyttet kundes maksimalt tillatte effektuttak.»
Bestemmelsen gir nettselskapene en tydelig hjemmel for i særlige tilfeller å kunne nedjustere enkeltkunders tillatte, det vil si avtalte, effektuttak. Bestemmelsen vil dermed kunne bidra til en mer effektiv utnyttelse av eksisterende kraftnett, ved at eksisterende kunder ikke skal kunne oppta kapasitet som ikke benyttes.
Terskelen for å anvende bestemmelsen er imidlertid høy, og nettselskapene må ha skriftlige og tilgjengelige kriterier for å kunne anvende bestemmelsen. Kundene må videre gis et skriftlig og begrunnet varsel i rimelig tid før nettselskapene eventuelt beslutter å nedjustere effektuttaket. Kundene skal videre gis anledning til å inngi uttalelser til varselet, samt orienteres om at uenigheter kan bringes inn til RME for avgjørelse.
Vi i SVW vil i fremtidige nyhetsbrev ta detaljert for oss hvilke tilfeller som kan være aktuelle for reduksjon av tildelt kapasitet, herunder hvilke grunnprinsipper slike kriterier bør bygge på.
Avslutning
Den nye bestemmelsen i NEM-forskriften § 3-7 pålegger nettselskapene flere plikter i driftsmessig forsvarlighetsvurderingen. Det er viktig at nettselskapene etablerer gode rutiner for å sørge for at disse etterleves når bestemmelsen trer i kraft fra 1. januar 2026.
Tilsvarende pålegges nettselskapene flere plikter etter den nye bestemmelsen i NEM-forskriften § 3-8 dersom nettselskapene velger å benytte seg av retten til å nedjustere kundenes maksimalt tillatte effektuttak.
Vi i SVW er tilgjengelige for rask og effektiv bistand med etablering av rutiner som ivaretar kravene, eller ved andre spørsmål relatert til de nye bestemmelsene.