Tidlig-fase utredninger i distribusjonsnettet
Det er en utbredt praksis blant nettselskaper å foreta nettutredninger før det er mulig å estimere anleggsbidraget i distribusjonsnettet. I dette nyhetsbrevet skal vi redegjøre for hvorvidt nettselskapene plikter å utføre slike tidlig-fase utredninger. Videre skal vi se nærmere på om, og i tilfelle hvordan slike kostnader kan tarifferes etter gjeldende regler i forskrift for omsetningskonsesjonærer.
Rettslige utgangspunkter
Som naturlige monopolister er nettselskaper underlagt et omfattende regulatorisk regelverk for å hindre misbruk av deres monopolsituasjon.
Sentralt i denne sammenheng er nettselskapenes leverings- tilknytnings- og investeringsplikt. Disse grunnleggende pliktene skal sikre betalingsvillige aktører tilgang til kraftnettet.
Disse grunnleggende pliktene inntrer imidlertid ikke før den aktuelle aktøren:
i) bestiller nettilknytning, økt kapasitet eller bedre kvalitet, og
ii) er villig til å bekoste investeringen som utløses gjennom reglene om anleggsbidrag.
Etter at det foreligger en konkret bestilling (grunnvilkår i), men før det er avklart om kunden er betalingsvillig (grunnvilkår ii), har nettselskapet ytterligere to vederlagsfrie plikter:
i) Nettselskapet må kunne gi en tilbakemelding for om det er driftsmessig forsvarlig å imøtekomme bestillingen, eller om det må gjennomføres investeringer i nettet.
ii) Nettselskapet må vederlagsfritt estimere et forpliktende anleggsbidrag, jf. § 16-2 (1).
Med dette som et rettslig bakteppe skal vi i det videre se nærmere på de særlige spørsmål som oppstår i anledning tidlig-fase utredninger i distribusjonsnettet.
Plikter nettselskaper å foreta tidlig-fase utredninger i distribusjonsnettet?
Kravet om vederlagsfri estimering av anleggsbidraget i § 16-2 (1) omfatter kun den arbeidsoperasjonen som ligger i å sammenstille tallgrunnlaget med utgangspunkt i skarpe priser på den måten forskriften regulerer.
Utredninger og vurderinger som ligger før dette tidspunktet er således ikke omfattet av hva nettselskaper vederlagsfritt plikter å levere. Det betyr at plikten til å estimere anleggsbidraget ikke inntrer før det foreligger en konkret bestilling. I tillegg må det være klart hva nettselskapet skal bygge, og det må foreligge «skarpe priser».
I praksis ser vi imidlertid at mange nettselskaper utfører slikt arbeid før anleggsbidraget estimeres, men uten at det foreligger en konkret bestilling. Dette er ikke noe nettselskapene er forpliktet til. Dessverre fører slikt arbeid ofte til unødig tid- og ressursbruk.
Kan nettselskaper ta betalt dersom de likevel utfører tidlig-fase utredninger?
Dette er uproblematisk i tilfeller hvor kunden aksepterer det estimerte anleggsbidraget og går videre med prosjektet. I et slikt tilfelle vil kostnader til tidlig-fase utredning anses for å være en del av begrepet «anleggskostnad» slik dette er brukt i forskrift for omsetningskonsesjonærer § 16-6. Kostnadene dekkes da inn gjennom anleggsbidraget.
Dersom det derimot foreligger en konkret bestilling, men kunden ikke aksepterer anleggsbidraget, vil det foreligge en avbestilling etter forskrift for omsetningskonsesjonærer § 17-4 (1) c). Kunden vil da være pålagt å dekke «de påløpte kostnadene». Utredningskostnader fra tidlig-fase vil da inngå som del av de påløpte kostnadene. Dette forutsetter imidlertid at kunden faktisk har akseptert kostnaden før den pådras, samt eventuelle økninger underveis.
Problemstillingen kommer først på spissen i tilfeller hvor nettselskapet foretar utredninger før det foreligger en konkret bestilling, og hvor kunden ikke ønsker å gå videre med prosjektet. I et slikt tilfelle kan kostnadene hverken kreves dekket gjennom anleggsbidrag (siden kunden ikke går videre med bestillingen), og det kan heller ikke regnes som en avbestilling (fordi det ikke forelå en konkret bestilling).
Etter vår vurdering vil både bestemmelsene i §§ 17-4 (1) b) og 17-6 imidlertid kunne danne grunnlag for tariffering av utredninger i tidlig-fase før det foreligger en konkret bestilling. Begge bestemmelsene stiller imidlertid nærmere krav til prosess. Dette tvinger nettselskapene til å ta stilling til hvordan slike tidlig-fase utredninger skal tarifferes før de utføres.
I den anledning bør nettselskapene vurdere om dette er tjenester som i det hele tatt skal leveres før en konkret bestilling foreligger.
Avslutning
I et nylig vedtak fra RME av 2. april 2025 i sak 202406769-13 omtales deler av tematikken i dette nyhetsbrevet. I den aktuelle saken hadde nettselskapet kun gitt kunden et uforpliktende kostnadsoverslag, og dette ble vurdert som brudd på forskriftens krav om å gi et vederlagsfritt og forpliktende estimat når det forelå en konkret bestilling. Saken bringer således ikke ny forståelse til gjeldende regelverk. RME kommer for øvrig med diverse uttalelser som bekrefter det som allerede er kjent stoff.
I dette vedtaket avviser imidlertid RME at § 17-6 kan brukes til å tariffere nettkunden i slike tilfeller. På dette punktet er vi i SVW imidlertid uenig med RME.
RME utreder for tiden nettselskapenes mulighet til å gjennomføre, og ta betalt for, nettutredninger på et tidlig stadium. Fristen for å avlevere forslaget til Energidepartementet er nylig utsatt til oktober 2025. Vi vil følge opp med vurderinger av RMEs forslag på Nettportalen så snart disse fremlegges.