Hvorfor 15% ved etterberegning av anleggsbidrag?
Vi i SVW får ofte spørsmålet om hva som er den faglige begrunnelsen for at etterberegning av anleggsbidraget ikke kan overstige 15 % av det opprinnelige estimatet. Så, hvor er dette tallet “hentet” fra?
Svaret finner vi i forarbeidene til den “nye” bestemmelsen i kontrollforskriften § 16-11, der RME skriver:
Ved utformingen av dette kravet har vi sett hen til annet lovverk som regulerer ulike typer tjenester mellom profesjonelle aktører og forbrukere, og hvor kunden på avtaletidspunktet må forholde seg til et prisoverslag. Etter håndverkertjenesteloven og bustadoppføringslova skal endelig pris på tjenesten ikke overstige prisoverslaget vesentlig, og alle fall ikke mer enn 15 prosent. Vi mener at nettselskapets arbeid med nettilknytninger og forsterkninger er sammenlignbart med håndverkertjenester og avtaler om oppføring av boliger til forbrukere.
Vi i SVW er enig i denne begrunnelsen hva gjelder tilknytninger av forbrukere på lavspentnettet.
Men hva hvor det skjer komplekse utbygginger til store næringskunder på høyspentnettet, eks. 132 kV, og hvor både prosjektering og utbygging typisk strekker seg over en årrekke. Stemmer begrunnelsen like bra da? Er det sammenlignbart med tilknytning av enkeltstående boliger og hytter?
Hva synes du?