Hvem kan bringe uenighetssaker inn for RME?

RME er tildelt myndighet til å treffe avgjørelser ved uenighet mellom kunde og nettselskap om vilkår for tilknytning og bruk av nettet. RMEs myndighet er begrenset til å vurdere hvorvidt nettselskapet opptrer i tråd med den monopolreguleringen de er underlagt. Det faller således utenfor RMEs kompetanse å avgjøre privatrettslige forhold mellom nettselskapet og kunden.

Adgangen til å bringe uenighetssaker inn for RME hjemles i NEM-forskriften § 4-13, som lyder slik:

§ 4-13. Uenighet

Uenighet om vilkår for tilknytning til og bruk av nettet kan bringes inn til Reguleringsmyndigheten for energi, som skal fatte vedtak i saken innen to måneder etter at klagen kom fram. Fristen kan forlenges med to måneder hvis Reguleringsmyndigheten for energi ønsker ytterligere opplysninger, og kan etter samtykke fra klageren forlenges ytterligere. Fristen kan også forlenges hvis uenigheten gjelder tariffering av nye større produksjonsanlegg.

Selv om bestemmelsen tilsynelatende virker til fordel for både nettselskapene og nettkundene, er RME tydelige på at det i utgangspunktet kun er nettkundene som kan bringe uenighetssaker inn til RME for avgjørelse. Det har likevel blitt tillatt at nettselskapet bringer inn uenighetssak dersom det er enighet mellom partene om at nettselskapet kunne bringe saken inn til RME.

Forrige
Forrige

Betydningen av byggherrens egen prosjektering i en totalentreprisekontrakt

Neste
Neste

Endring av tildelingskriterier før tilbudsfrist