Håndtering av endringer i lover og forskrifter i et entrepriseprosjekt

I både NS 8407 (pkt. 14.4) og i KOLEMO (pkt. 4.2) er det fastsatt at entreprenøren/leverandøren skal levere kontraktsgjenstanden i samsvar med lover, forskrifter og offentlige vedtak. Vurderingen av om kontraktsgjenstanden oppfyller disse kravene, foretas på tidspunktet for overtakelse. Det betyr at entreprenøren/leverandøren, dersom det etter kontraktinngåelse, men før overlevering, skjer endringer i lover og forskrifter som stiller nye krav til kontraktsgjenstanden, likevel må oppfylle disse nye kravene.

Utgangspunktet er at entreprenøren/leverandøren kan påberope seg slike nye krav som en endring, og dermed kreve fristforlengelse og vederlagsjustering for forholdet. Dette gjelder imidlertid kun dersom entreprenøren, etter NS 8407 pkt. 14.4 tredje ledd, ikke “burde” tatt de nye kravene i betraktning da han innga sitt tilbud. Dette skyldes at regelendringer normalt ikke inntrer plutselig, slik at det ofte er mulig for entreprenøren å forutse de nye kravene. Kravene til hva entreprenøren “burde” ta i betraktning, er imidlertid ikke strenge. Det er alminnelig antatt at det skal mye til for at en entreprenør burde ta i betraktning nye/endrede lover og forskrifter som ikke var vedtatt (men ikke trådt i kraft) på tilbudstidspunktet. At loven var på høring på tilbudstidspunktet, er derfor normalt ikke tilstrekkelig for å si at entreprenøren burde tatt loven i betraktning. Etter KOLEMO pkt. 4.2 kan leverandøren gjøre gjeldende de nye kravene så lenge han ikke “måtte” kjenne til kravene ved kontraktinngåelse. Etter denne standarden skal det altså enda mer til for at leverandøren ikke kan gjøre gjeldende nytt/endret regelverk som en endring.

Selv om entreprenøren/leverandøren etter dette ofte vil kunne påberope seg nytt regelverk som en endring, er det imidlertid viktig for byggherren å huske på at entreprenøren/leverandøren likevel må ivareta standardenes ulike krav til varsling og andre formalia. Ofte ser vi at entreprenøren, selv om det i utgangspunktet foreligger et rettmessig krav på fristforlengelse og/eller vederlagsjustering som følge av nytt regelverk, ikke varsler slik han er forpliktet til, og dermed må levere kontraktsgjenstanden i henhold til de nye kravene, men uten å bli kompensert for dette.

Forrige
Forrige

Likebehandlingsprinsippet - en liten repetisjon

Neste
Neste

Må man avvise leverandører som leverer kvalifikasjonssøknader etter fristen?