Nøytralitet i et nøtteskall

Robin Aker Jakobsen
+47 450 43 689
rja@svw.no

Torstein Eivindstad
+47 911 12 109
tei@svw.no

Jahn Egil Osestad
+47 975 70 174
jeo@svw.no

"Alle" som jobber i nettbransjen er kjent med at nettselskapene skal opptre nøytralt, men hva betyr det egentlig? I forrige uke presenterte vi det nært beslektede likebehandlingsprinsippet i et "nøtteskall" – denne uken gjør vi det samme med nøytralitetsprinsippet. 

Nøytralitetsprinsippet i sin opprinnelige rendyrkede form innebærer at nettdriften ikke skal påvirke konkurranseforholdene mellom de ulike kraftleverandørene i markedet. I dette ligger blant annet at netteiers grad av selskapsmessig eller eiermessig integrasjon med en eller flere kraftleverandører ikke skal gi grunnlag for særordninger som påvirker kundens valg av leverandør.

Nettselskapene skal opptre nøytralt overfor alle kraftleverandører. De skal sørge for en effektiv informasjonsutveksling ved leverandørskifter, måling og avregning, med det som formål å sikre et tilstrekkelig konkurransenivå i markedet. I tillegg plikter nettselskapene å gjennomføre leverandørskifter når de mottar en melding om dette, i tråd med bestemmelsene i avregningsforskriften.

Nøytralitet er gitt en kjernedefinisjon og et anvendelsesområde i NEM-forskriften[1], men prinsippet "gjennomsyrer" på mange måter det energirettslige regelverket.

NEM-forskriften § 4-14 lyder slik:

"Nettselskap skal opptre nøytralt og ikke-diskriminerende.

Et nettselskap innenfor et integrert foretak skal ikke ta beslutninger eller utføre handlinger som kan gi en særlig fordel til andre foretak innenfor gruppen, herunder gi tilgang til informasjon som andre aktører ikke har, og som kan utnyttes i markedet."

Det er verdt å merke seg at prinsippet ikke er avgrenset til kraftleverandører, men at det også omfatter "andre foretak innenfor gruppen". De tilfellene der vi får dette oftest opp for tiden er i relasjon til fiberaktører i samme konsern, og hvor det er svært viktig at det ikke finner sted noen favorisering. Vi har skrevet mer og betydelig detaljer rundt forholdet mellom nett og fiberaktører her:

Nett og fiber

Slik forskriften nå er formulert er det imidlertid klart at likebehandlingsprinsippet omfatter også andre aktører enn selskaper i samme konsern. Selv om det ikke vil bli like strengt praktisert i de tilfellene selskapene ikke har felles konserntilhørighet bør nettselskapene være varsomme med å opptre på en måte som "flytter balansen" i ikke-monopolbaserte markeder. Dette vil selvsagt ikke være problematisk dersom nettselskapet opptrer forretningsmessig og for øvrig i tråd med regelverket knyttet til offentlige anskaffelser.

Utover den generelle definisjonen i NEM-forskriften finner vi prinsippet igjen i en rekke ulike lov- og forskriftsbestemmelser, eksempelvis:

-          Energiloven[2] § 4-6. Her slås det etter endringen i 2021 nå uttrykkelig fast at nettselskapenes virksomhet skal holdes "adskilt fra annen virksomhet".

-          NEM-forskriften § 4-16. Salg av ulike typer overskuddskapasitet skal skje på "like og ikke-diskriminerende" vilkår. Det skal heller ikke bygges opp overskuddskapasitet med formål å selge eller leie denne ut.

-          Kontrollforskriften[3] § 2-8. Denne bestemmelsen gir en rekke regler som skal sikre at det ikke finner sted kryssubsidiering mellom nettselskapet og øvrige selskaper i samme konsern.

-          Kontrollforskriften § 13-1. Tariffer skal utformes på ikke-diskriminerende og objektive vilkår. Differensiering kan bare skje med utgangspunkt i objektive og kontrollerbare kriterier basert på relevante nettforhold.

-          Bredbåndsutbyggingsloven[4] § 7. Nettselskapene skal på nærmere bestemte kriterier gi fiberaktører tilgang til fysisk infrastruktur for utbygging av fibernett. Tilgangen skal gis på rettferdige og rimelige vilkår, herunder prisvilkår. I tillegg skal avslag være basert på objektive, transparente og forholdsmessige kriterier.

Vi vil ta for oss de ulike sidene ved nettselskapenes nøytralitetsplikt i fremtidige nyhetsbrev.

[1] Forskrift om nettregulering og energimarkedet (FOR-2019-10-24-1413)

[2] Lov om produksjon, omforming, overføring, omsetning, fordeling og bruk av energi m.m. (LOV-1990-06-29-50)

[3] Forskrift om økonomisk og teknisk rapportering, inntektsramme for nettvirksomheten og tariffer (FOR-1999-03-11-302)

[4] Lov om tilrettelegging for utbygging av høyhastighetsnett for elektronisk kommunikasjon (FOR-1999-03-11-302)

Forrige
Forrige

Viktige saksbehandlingsregler for ekspropriasjonsvedtak

Neste
Neste

Erstatning i kontrakt – en oversikt