De nye reglene om 30 % vektlegging av miljø: veilederutkast

Ragnar Hatlem
+47 951 82 421
rha@svw.no

Jahn Egil Osestad
+47 975 70 174
jao@svw.no

Emma Isaksen
+47 918 69 421
emi@svw.no



Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) slapp som ventet tirsdag denne uken et utkast til veileder om de nye miljøkravene. De nye kravene trer i kraft 1. januar. Det kan allerede nå være nyttig å forberede seg på hva som venter på nyåret. Veilederutkastet, som vi ser på i dette nyhetsbrev, gjør det mulig å få en sniktitt på dette.

Utkastet til veileder

Vi har fulgt[1], og vil følge, prosessen knyttet til de nye miljøkravene tett her i Nettportalen. Det har fra de skjerpede miljøkravene ble vedtatt i august, vært klart at de vil få stor betydning for gjennomføringen av offentlige anskaffelser. De nye miljøkravene trer i kraft 1. januar 2024.[2]

De nye kravene innebærer at klima- og miljøhensyn som hovedregel skal vektes med minimum 30 %. Kravene er ment å være et av regjeringens mest kraftfulle virkemidler i kampen for ivaretakelsen av klima og miljø. Kravene er i praksis ment å tvinge oppdragsgivere til å ha høy betalingsvillighet for positive klima- og miljøeffekter ved det som skal anskaffes.

Under anskaffelseskonferansen tirsdag 31. oktober slapp DFØ et førsteutkast til veileder til de nye kravene. Veilederen skal svare ut de sentrale spørsmålene innkjøps-Norge har, og gi den informasjonen som trengs, for å ta i bruk de nye reglene. Direktoratets forståelse av miljøkravene vil også kunne få betydning for hvordan reglene i praksis tolkes.

Enhver kan gi innspill til førsteutkastet. Fristen for å gi innspill er førstkommende onsdag 8. november. Nedenfor ser vi nærmere på enkelte highlights og key aspects i veilederutkastet. Dette dels for å ta en sniktitt på hva som venter på nyåret, og dels for at nettselskapene og interesseorganisasjoner enklere skal kunne vurdere om det er aktuelt å gi innspill til veilederen.

Endelig versjon av veilederen vil etter det DFØ opplyser bli publisert i uke 50.

Nærmere om innholdet i veilederutkastet

Veilederen er delt i to hoveddeler.

Del I består av generell veiledning til de nye bestemmelsene. Del II inneholder veiledning om hvordan best ivareta de skjerpede kravene til klima- og miljø for fem såkalte prioriterte innkjøpskategorier. Veilederen har til sammen seks vedlegg.

Den generelle veiledningen i del I tar i kapittel 4 for seg hvilke regler som gjelder for anskaffelser etter forsyningsforskriften. Det fremstår som det i kapittel 4 stort sett er kopiert og limt inn tekst fra kapittel 3 som gjelder anskaffelser under anskaffelsesforskriften. Kapittel 3 er imidlertid noe mer utfyllende ved at det blant annet inneholder flere definisjoner, henvisninger og eksempler. Det fremstår ikke helt klart hvorfor DFØ har behandlet anskaffelsesforskriften og forsyningsforskriften separat når miljøkravene er identiske, og mesteparten av veiledningsteksten også er det.

Det har av enkelte vært reist spørsmål om lovgiver med den nye bestemmelsen har ment at klima- og miljøhensyn skal vektes 30 % av totalen (30 % av 100 %), eller 30 % av pris. Veilederutkastet presiserer at kravet refererer seg til totalen.[3]

Det er også vært reist spørsmål ved om klima- og miljøhensyn må vektes 30 % nominelt eller reelt. Dette har sammenheng med at måten tilbudene evalueres på vil kunne føre til at det oppstår avvik mellom tildelingskriterienes oppgitte nominelle vekt og hvilken reell vekt kriteriene får. Veilederen behandler ikke dette temaet eksplisitt, men det kan ut fra sammenhengen fremstå som at bestemmelsen først og fremst sikter til den nominelle vekten, i alle fall der hvor det benyttes en klassisk poengmodell (hvor hvert kriterium vektes). Hvorvidt kravet i tillegg retter seg mot reell vekt, fremstår fortsatt uklart.

I de nye miljøkravene heter det at oppdragsgiver kan unnlate å vekte klima- og miljøhensyn med minst 30 % dersom det i stedet stilles klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen. Forutsetningen er at det er klart at kravspesifikasjonene gir en bedre klima- og miljøeffekt og at dette begrunnes i anskaffelsesdokumentene. Unntaket kan potensielt få stor praktisk betydning, men dette forutsetter at rekkevidden avklares. I veilederutkastet har DFØ presisert at det er tilstrekkelig at kravspesifikasjonene gir en marginalt bedre effekt.[4] Det er ikke gitt nevneverdig veiledning knyttet til hva slike krav i kravspesifikasjonen må gi en marginalt bedre effekt enn. Særlig dette vil kunne ha vesentlig for unntakets rekkevidde.

Det heter videre i de nye miljøkravene at pliktene ikke gjelder dersom anskaffelsen etter sin art har et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig og dette begrunnes i anskaffelsesdokumentene. I veilederutkastet fremholder DFØ konsulentanskaffelser som et typisk eksempel på anskaffelser som faller innenfor dette unntaket.[5]

De fem prioriterte innkjøpskategoriene i del II er; bygg, anlegg og eiendom (kapittel 7), veigående transport (kapittel 8), IKT-utstyr (kapittel 9), mat og måltidstjenester (kapittel 10) og møbler (kapittel 11).

Normalt gjennomfører nettselskaper anskaffelser innen de fleste av ovennevnte kategorier. Veilederen vil kunne være spesielt nyttig for anskaffelsene i disse kategoriene. For hver enkelt kategori identifiseres sentrale klima- og miljøbelastninger og på bakgrunn av dette gir veilederen helt konkrete anbefalinger til utforming av krav og kriterier.


[1] Se nyhetsbrevene 31. august og 12. januar av i år. Se også Rett på Nett 26. september, 25. august, 7. august, 28. februar og 24. februar.

[2] Forskriftsendringene er tilgjengelig her.

[3] Punkt 4.1.

[4] Punkt 4.3.1.

[5] Punkt 3.6.1 og 3.6.2.

Forrige
Forrige

Forslag til nye køprinsipper - et “dypdykk”

Neste
Neste

Klassifisering av kontraktstype