Hva er beste tidspunkt å estimere anleggsbidrag?
Da de nye reglene om anleggsbidrag trådte i kraft 1. januar 2019 var det fra regulators side ikke meningen at endringene skulle få stor praktisk innvirkning på nettselskapenes hverdag.
Vedtak - systemansvarsforskriften § 17
RME fattet nylig et vedtak knyttet til overtredelse av systemansvarsforskriften § 17 mot et nettselskap, grunnet i manglende innsendelse av planer om driftsstanser til systemansvarlig i 2019.
Forsvarsbygg på “krigsstien”?
En rekke nettselskaper har de siste ukene fått brev fra Forsvarsbygg, der etaten adresserer ulik problematikk knyttet til driftslederansvar, vedlikehold, eierskap til høyspent fordelingsnett og tariffer.
Bør nettselskapene være fiber-grossister?
NEM-forskriften § 4-16 bokstav b) forbyr i utgangspunktet nettselskapene å være fibergrossister, utover de tilfellene der det foreligger overskuddskapasitet:
Når foreligger det “lovlig” overskuddskapasitet?
NEM-forskriften § 4-16 forbyr i utgangspunktet nettselskapene å leie ut overskuddskapasitet,
Aktsomhetsvurderingen etter åpenhetsloven
Åpenhetslovens § 4 pålegger som tidligere mange norske virksomheter, herunder de fleste nettselskaper, å utføre aktsomhetsvurderinger.
Høyesterett avklarer: betydningen av utbedringsforsøk for foreldelse
Høyesterett avsa 12.01.2023 dom i sak HR-2023-93-A. Spørsmålet i saken var "om en entreprenør har erkjent forpliktelsen etter foreldelsesloven § 14 ved å ha gjort ulike forsøk på mangelsutbedringer og ved den kontakt entreprenøren har hatt med byggherren i den forbindelse".
Pålegg om endring av navn eller logo
Da har RME sluttført sine vurderinger knyttet til vurdering av nettselskapenes markedsføring opp mot NEM-forskriften § 4-18.
Foredrag om sovende effektrettigheter
Vårt foredrag om sovende effektrettighte som ble holdt på førjulswebinaret kan nå ses her.
Foredrag om Biri-dommen
Vårt foredrag om Biri-dommen som ble holdt på førjulswebinaret kan nå ses her.
Viktigheten av skriftlige rutinebeskrivelser
De siste to årene har vi i en rekke sammenhenger, både i forbindelse med enkeltsaker og tilsyn, med all tydelighet merket at RME krever at nettselskapene både har og fremlegger interne rutinebeskrivelser og gjerne også standardformularer knyttet til en stor mengde saksforhold.
Nye regler vedrørende inntektsrammer trådt i kraft 1.1.2023
Den 1. januar 2023 trådte visse sentrale endringer i kontrollforskriften § 8-6 i kraft. Endringene innebærer at kostnadsgrunnlaget nå er redusert fra 40 % til 30 % ved fastsettelsen av inntektsrammen, mens kostnadsnormen er økt fra 60 % til 70 %.
Statnetts brev til OED
Med tanke på all “quick-fix” hvor norske politikere nærmest fallbyr seg selv med enkle løsninger på pris- og strømkrisen, er det edruelig å lese Statnetts analyse av situasjonen i brevet til OED som Europower omtalte i går.
Åpenhetsloven - frist for redegjørelse 30. juni!
I vårt nyhetsbrev 23. juni i fjor redegjorde vi i korte trekk for de nye kravene etter “åpenhetsloven”, som trådte i kraft en uke senere.
Nå er “entreprisemomsen” endret
Vi har tidligere redegjort for forslag om endring av regler for merverdiavgift på omtvistede krav i entrepriseprosjekter. Denne regelen ble vedtatt før jul, og har nå trådt i kraft.
Gebyr for tilsyn etter energiloven
I Ot. prp. 37 L for 2022-30 har OED i dag fremlagt for Stortinget forslag til endring i energiloven som blant annet gir hjemmel til å kreve inn ulike tilsynskostnader (“tilsyns- og kontrollarbeid”) fra KBO-enhetene.
Førjulswebinar med SVW 21. desember
From all of us, to all of you!
Onsdag 21. desember klokken 10-11.30 inviterer vi i SVW til førjulswebinar med to høyst relevante emner: