Tiltak som berører samisk reindriftsnæring
Vi i SVW bistår løpende i flere titalls grunnervervssaker for etablering av rettigheter til nettanlegg over hele landet. Etter Fosen-saken opplever vi at særlig etablering av nettanlegg i samiske reinbeitedistrikter har satt søkelyset på hvilke rettigheter reindriftsnæringen har i den anledning.
RME ønsker å ta effekt og forbruk inn i inntektsrammereguleringen
RME ønsker å ta effektdistanse inn i inntektsrammereguleringen, og har nylig presentert en rapport hvor man blant annet ser på hvordan effektdistanse beregnes i et masket nett.
NVE Veileder 2/2024: Veiledning for risikovurdering av IT og OT
I forrige uke publiserte NVE en ny veileder, nr. 2/2024: Risikovurdering av IT og OT. Veilederens overordnede tematikk henger sammen med energilovens krav til skjerming av kraftsensitiv informasjon.
Dagmulkt som følge av manglende FDV-dokumentasjon
I entrepriseprosjekter kan det være avtalt at entreprenøren skal levere FDV-dokumentasjon. Dette er blant annet bestemt i NS 8407 pkt. 36.2, som angir at totalentreprenøren «skal levere forvaltnings-, drifts- og vedlikeholdsdokumentasjon (FDV- dokumentasjon) til byggherren» senest tre uker før overtakelsesforretningen.
Forholdet mellom energiloven og plan- og bygningsloven
Plan- og bygningsloven er den mest sentrale loven hva gjelder bruk og forvaltning av arealer. Utgangspunktet er at loven gjelder overalt, og for alle typer aktiviteter og virksomheter. Det eksisterer imidlertid en rekke unntak fra lovens virkeområde. I den anledning er det av stor betydning hvorvidt nettanlegget er bygget i medhold av en anleggskonsesjon eller en områdekonsesjon.
Kraftsensitiv informasjon og e-poster
Et spørsmål som ofte oppstår er hvordan utveksling av kraftsensitiv informasjon skal finne sted. Hva som anses tilstrekkelig skjerming er ikke avgjort en gang for alle, men kriteriet og vurderingstemaet er hva som til enhver tid anses som “effektiv avskjerming og beskyttelse av sensitiv informasjon”.
KOFA med nye avgjørelser om normalisering
KOFA har nylig publisert to avgjørelser med interessante uttalelser knyttet til den pågående normaliseringsdebatten.
Hva er formålet med reglene om anleggsbidrag, og er det endringer på gang?
Anleggsbidrag er som kjent et investeringstilskudd som nettkundene må betale til nettselskapene når bestilling av eller forsterkning av en tilknytning utløser investeringer i nettet.
RME med ny rapport om raskere nettilknytning
RME publiserte i dag en rapport som undersøker mekanismer for raskere tilknytning av kunder til nettet.
Områdekonsesjon og foreleggingsplikten
Hva er rekkevidden av foreleggingsplikten etter områdekonsesjonen? Vi ser nærmere på to av de problemstillingene som oftest reises.
De meste leste kontraktsretts/entreprise-nyhetsbrevene
Til glede for nye medlemmer, publiserer vi her en oversikt over de mest leste kontraktsretts/entreprise-nyhetsbrevene på Nettportalen. Særlig kontraktsvettreglene kan gi en del nyttige påminnelser på vei inn i/ut av vinterferien.
Inngrep i eiendomsretten
Enhver eier av en eiendom er vernet av den såkalte eiendomsretten. Denne sikrer at en eier av en eiendom fritt kan råde over sin egne eiendom innenfor lovlige rammer, samtidig som den innebærer at andre enn eieren ikke kan bruke og disponere over eiendommen.
KOFA med ny avgjørelse i stornemnd
KOFA tar avstand fra tidligere avgjørelse vedrørende oppfyllelse av krav i kravspesifikasjonen.
Krav om endring av avtaler som strider mot NEM-forskriften § 4-16
NEM-forskriften § 4-16 inneholder en rekke reguleringer knyttet til salg og utleie av overskuddskapasitet som blant annet rammer fiberkapasitet, fellesføring og entreprenørvirksomhet. Vår erfaring er at det er inngått, og inngås enda, en rekke avtaler av norske nettselskaper som er i direkte motstrid med disse bestemmelsene.
Direktekrav mot underentreprenør – kan kravet overdras?
Utgangspunktet i norsk rett er at byggherren må fremsette sitt mangelskrav mot sin egen kontraktspart – entreprenøren. Fra tid til annen kan imidlertid byggherren ønske å fremsette mangelskravet direkte mot entreprenørens kontraktspart – underentreprenøren.
Hvem har kostnadsansvar for endringer av nettanlegg initiert av andre enn nettselskapet?
Dette er en kjent problemstilling, og oppstår gjerne som følge av at grunneier/kunde krever endring i eksisterende nettanlegg i form av fjerning, flytting, kabling av eksisterende luftspenn og lignende. Spørsmålet som da reiser seg er hvem som skal bekoste endringene.
Anleggsbidrag - forskudd, garanti, eller ja takk begge deler?
I forbindelse med utarbeidelse og rådgivning knyttet til anleggsbidrag får vi ofte spørsmål om hvilke muligheter, og rettigheter, nettselskapene har til å sikre seg mot eventuell risikoeksponering.
Tiltak for bedre tilgang på fastpriskontrakter
Regjeringen har gitt Statnett i oppdrag å iverksette en EPAD-pilotordning.
Saken om underleverandørregelen skrinlagt
Etter over 4 år er saken om regelen nå lagt i skuffen
Anleggsbidrag: Nettselskapers tilbakebetalingsplikt etter 10-års regelen
Etter kontrollforskriften §§ 16-8 og 16-9 har nettselskaper på nærmere vilkår adgang til å kreve at kunden(e) dekker hele kostnadsgrunnlaget. Ett av vilkårene er at nettselskapet må vurdere at andre kunder ikke vil bli tilknyttet eller få økt kapasitet i nettanlegget innen ti år etter at kunden(e) som utløste investeringen ble tilknyttet eller fikk økt kapasitet.